گرافیک دیزاین, مستربلاگ

نقش فونت در گرافیک دیزاین و طراحی

نقش فونت در طراحی

اهمیت فونت و متن در طراحی

فونت و نوع چیدمان متن از اجزای اصلی طراحی کاتالوگ ، پوستر ، بروشور ، بیلبورد ، تبلیغات ژورنالی و وب سایت ها میباشند که متاسفانه کمترین توجه به آن می شود و اکثر طراحان انرژی خود را بر روی گرافیک و ادیت عکس میگذارند غافل از اینکه مهره طلایی به نام متن و فونت زیبا وجود دارد که می تواند از یک صفحه یک رنگ ساده طرحی زیبا و مفهومی بسازند.
اگر به قدرت واقعی متن در طراحی پی ببرید تحولی بزرگ در کارهایتان انجام می پذیرد که این امر مستلزم تمرین و شناخت فونت های متفاوت است. برای درک بیشتر مسئله ، به عکس زیر توجه کنید :

 

 

با کمی دقت به عکس بالا متوجه یک مورد بسیار مهم میشوید و آن عناصر اصلی طرح است به طور حتم به دلیل کنتراست بالا و محل قرارگیری چشمان ما ایرانی ها اول به سمت راست حرکت میکند، پس اول دوربین و بعد از آن تصویر منظره نمای بیشتری دارد ، اما عنصر اصلی زیبایی، در این طرح متن و انتخاب فونتهای مناسب و روش چیدمان آن است و رنگ فونت هم بسیار بسیار مهم تلقی میشود ، برای فهم بهتر موضوع اگر متن را از این طرح جدا کنید حتی عناصر تصویری هم دیگر جذابیتی نخواهد داشت ، پس متن و فونت مناسب در کنار عکس مناسب است که طرح را کامل می کند.

در مثال زیر نمونه یک کاتالوگ که از آبجکتهای گرافیکی و یک صفحه با رنگ یک دست طراحی شده قرار داده ایم با این تفاوت که در یک طرح متن را حذف کرده و در دیگری متن با چیدمان مناسب ، قضاوت با شما.

 


دلایل استفاده از فونتهای لاتین

متاسفانه به دلایل مختلفی مانند ضعف در فونت های طراحی شده موجود (به غیر از تعدادی) استفاده از کلمات انگلیسی در طراحی ها به شدت قابل رویت می باشد و به عنوان کسی که سالهاست با این مسائل دست و پنجه نرم کرده ام و کاملا به طراحان عزیز حق می دهم ، چرا که خیلی از برندها فلان کاتالوگ خارجی را به عنوان مرجع طراحی می آورند که ترجمه و تبدیل به نسخه فارسی شود اما اگر بهترین طراحان نیز روی آن کار کنند معمولا نتیجه طراحی کاتالوگ در مقایسه با نمونه کاتالوگ خارجی برای مشتری دلچسب نخواهد بود و به دلیل عدم آگاهی از این موضوع که تفاوت تنها زبان و اهمیت فونت می باشد ، امکان رد شدن کار وجود دارد، به همین علت پیشنهاد ما استفاده تلفیقی دو زبان با هم است. برای مقایسه ساده این اختلاف به سایت سامسونگ سری زدیم و این مورد را در وبسایت های زیادی مشاهده کردیم.



از آنجا که این مبحث بسیار بسیار گسترده و تخصصی می باشد و نیاز به توضیح زیادی دارد و باید اندکی وارد مقوله صفحه آرایی شویم باقی توضیحات را در پست بعدی توضیح خواهیم داد.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نقش فونت در گرافیک دیزاین و طراحی

  1. جمال اسدی گفت:

    تاثیرات متن روی طراحی گرافیک و طراحی سایت انکار نشدنی است بخصوص در طراحی های اخیر چون قبلا متن رو فقط می گذاشتن برای خواندن و نه برای زیبا سازی ضاهر ولی الان این متن خوب هست که یک کاتالوگ و پوستر رو زیبا میکنه در وب سایتها هم که بسیار تاثیرگذراه. باز هم به این مقوله بپردازید.تشکر

  2. حسن رحیمی گفت:

    به نظر من باید متن و نوشتار روی طراحی و تبلیغات حتی الامکان کوتاه باشد تا بیننده رو خسته نکنه و مشتاق به خوندن مطلب بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *