آموزشی, مستربلاگ

عکاسی برای طراحان

عکاسی برای طراخان

نکاتی درباره عکاسی برای طراحان

عکاسی برای طراحان یکی از مهمترین تخصصهایی می باشد که به نظر شخص بنده طراحان باید حداقل اطلاعاتی از آن داشته باشند زیرا در کاری مثل یک کاتالوگ یا پوستر همیشه مشتری تصاویر آماده در اختیار ما قرار نمیدهد و طراح باید خودش دست به کار شود . چه بسیار مواقعی که از شما به عنوان یک طراح خواسته میشود که دست به دوربین شوید و تصاویر را طبق خواسته خود تهیه کنید و این زمانی است که باید بدانید که چطور از دوربین و فضای خود بالاترین بهره را ببرید و باید حداقل اصول و عناصر عکاسی را بدانید.
برای شناخت بیشتر هنر و صنعت عکاسی، حال عکاسی صنعتی باشد و یا عکاسی مدلین یا طبیعت نیازبه شناخت و درک یکسری عناصر اصلی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

عناصر اصلی تشکیل دهنده یک عکس

برای اینکه یک تصویر به بهترین نحو ممکن خلق شود، باید عناصر مهم در عکاسی حرفه ای را به خوبی بشناسید.استفاده بجا و مناسب از این عناصر است که یک عکس را خاص میکند یک عکس تاثیر گذار و جذاب باید این 6 عنصر اصلی در آن موج بزند.

رنگ :

در زمان عکاسی باید مطمئن شوید که رنگ ها یکدیگر را تعریف کنند . نقاشان رنگ های تصادفی را برای نقاشی خود انتخاب نمیکنند، حالا چرا باید عکاسان به نیروهای بیرونی برای انتخاب رنگ عکس خود بسنده کنند؟ پس بهتر است بهترین رنگها را با  همنشینی خوب در کنار هم انتخاب کنند.

عکاسی در طراحی
فرم :
فرم با استفاده از نور و سایه ساخته میشود و یک صفحه را پوشش میدهد ودر واقع میتوان گفت که ساختار اشکال است .

عکاسی در طراحی
بافت :
عکسهای دو بعدی برای به دست آوردن یک حس خوب ، بافت ها را وارد چالش میکند ، بهترین راه استفاده از بافتها بهره گیری از اشکال و متریالهای مناسب می باشد. ترکیب بندی، استفاده از زاویه های مناسب میتواند سبک عکاسی شما را کامل کند  بافت ها بخصوص در عکاسی صنعتی نقش بسیار بزرگی را ایفا می کنند.

عکاسی در طراحیالگو :
استفاده کردن از عناصر تکراری در عکاسی را الکو گویند .

عکاسی در طراحیخط :
چگونه نگاه کردن یک فرد به یک عکس را خط میگویند. در واقع خط روشی است که یک فرد به عکس نگاه میکند و به طور طبیعی با خط افق سنجیده و مقایسه می گردد.

عکاسی در طراحی
شکل :
کلیات درک هندسی از یک جسم، که شامل تیزی یا گردی و برآمدگی و تورفتگی اطراف جسم می باشد.

عکاسی در طراحیاصول عکاسی :

اصول عکاسی باعث میشود که جنبه های هنری بین عکاسی متمایز شود که شامل : نور، موضوع ، تمرکز ، زمینه ، قرارگرفتن در معرض نور و ترکیب عناصر می باشد.

نور :
مهمترین جنبه عکاسی است و فرایند گرفتن نور از صحنه به منظور ایجاد کردن یک نمایش هنری است . در زمان های قدیم نقاشان کلاسیک سوژه های خود را در کنار جعبه های بزرگ و نرم قرار میدادند تا بتوانند نور مناسبی برای نقاشی خود ایجاد کنند . طراحان گرافیک و عکاسان همیشه باید به نور توجه داشته باشید و در هر مسیری که به پیش میروید برنامه ریزی – تنظیم مجدد – اضافه کردن نور را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید نور را به درستی دریافت کرده اید .

موضوع :
پایه و اساس تهیه عکس این است که باید کاملا نور داشته باشید چون پایه و اساس عکاسی است ، اما موضوع هم به همین اندازه مهم است ، موضوعی که انتخاب میکنید ( تنظیمات – لباس – لوازم جانبی و بیان عاطفی ) همه با هم کار میکنند تا بتوانند داستانی را بیان کنند که این وظیفه عکاس است که داستان با ارزشی را برای بیان داشته باشد .

تمرکز :
باید در مورد عمق میدان نمایش و اینکه چقدر میخواهید پس زمینه و یا پیش زمینه را محو کنید تمرکز( فکوس ) داشته باشید . شما با داشتن لنزهای مناسب میتوانید در تصاویر به وجود آمده تفاوت چشمگیری ایجاد کنید . همچنین طراحان عکس میتوانند با توجه با نقاط تمرکز جایگزین ، عکس بهتری تولید کنند ، مثلا به جای تمرکز روی چشمها روی لب ها تمرکز کنید و گاهی وقتها با نداشتن تمرکز روی موضوع اصلی تفاوت قابل توجهی ایجاد کنید مثلا در این عکس برای بیان تمرکزاین شخص روی شطرنج
فکوس بیشتری نشان داده شده است .

تمرکز و فوکوس در عکاسی
زمینه :
ساده نگاه داشتن زمینه بسیار مهم است مثلا عکسهایی که از محیط زیست میگیریم ، نکته ای که طراحان در عکاسی باید بسیار به آن توجه کنند این است که تصاویر پس زمینه و پیش زمینه تمایل دارند که در یک عکس ادغام شوند که باید بسیار این موضوع را جدی بگیرید و مراقب باشید .

ترکیب بندی :
یک تفاوت اصلی بین عکاس حرفه ای و آماتور در ترکیب است یک عکاس حرفه ای اشکال ، خطوط ، فریم ، زاویه ها و فضای منفی را در نظر میگیرد حال آنکه عکاسان آماتور بیشتر به کادر بندی و مسائل جزئی تر توجه میکنند.

قرارگرفتن در معرض نور :
این به معنای قرار گرفتن در معرض نور مناسب برای ثبت صحنه نیست به طور مثال شما میتوانید با قرار گرفتن در معرض سایه ها و مناطق روشن، تصویر مناسب تری ایجاد کنید و یا با تاکید بر مناطق خاصی از یک تصویر برآن تاکید کنید .

در پایان طراحان گرافیک توجه داشته باشند که میتوانند از رنگ ، بافت و قرارگرفتن در معرض نور برای تاکید بر شکلها و ترکیبات عکاسی برای طرح خود استفاده کنند .این همان موقعی است که جادوی طراحان گرافیک شروع می شود . هنرهای تجسمی برای گفتن یک داستان یا مفهوم خاص به تنظیم مدل ، هماهنگی ( شکل ، رنگ، نوردهی ) ریتم و عناصر ترسیم بسیار تاکید دارند.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *