تبلیغات و برندینگ, مستربلاگ

تاثیر رفتار شناسی در رشد برند

نقش رفتار شناسی و احساسات در جذب مشتریان یک برند

اکثر متخصصان برندیگ و دیجیتال مارکتینگ بر این نکته آگاه هستند که مشتریان ثابت بهتر از مشتریانی هستند که یکبار خرید میکنند و میروند، و از طرفی دستیابی به درآمد پایدار و ثابت چه از طریق مشتریان وفادار و چه مشتریان عامه با برندسازی درست امکان پذیر است.

یک تجارت موفق و دور اندیش نه تنها باید خریداران بالقوه را تبدیل به مشتریان بالفعل کند، بلکه باید با ارائه خدمات مناسب و با کیفیت، کاری کند که مشتریان دوباره از شما خرید کنند. در غیر اینصورت برای پیروزی در رقابت باید یک برند عالی برای تجارت خود ایجاد کنید .

یک آرم و لوگوی تجاری نماینده و ویترین برند شما است، که مصرف کننده احساس کاملی از تجارت شما هنگام دیدن لوگو یا شنیدن نوای برند یا جینگل از خدمات و کالای شما به اشخاص حقیقی که با برند شما سرو کار دارند در ارتباط هستند و بهترین راه برای ارتباط برقرار کردن با این افراد از طریق روابط عاطفی است بنابراین یک برند پایدار از نظر برقراری احساسات و درک مسائل و مشکلات روز دنیا و منطقه جغرافیایی که محصولات یا خدمات برندتان در آنجا فعال است باید اولویت اصلی در طراحی و بازاریابی شما باشد .

پنج نکته کلیدی در پیشبرد برند سازی

1- واکنش به محصول شما :

ارتباط با مشتری از طریق آرم تجاری ریشه در روانشناسی انسان دارد ، بنابراین تلنگر زدن به مشتری با استفاده از طراحی برند کمک بسیار زیادی به شما میکند . سوالی پیش می آید که آیا محصول شما نیاز فوری مصرف کننده را برطرف میکند ؟ شاید محصول شما برای لذت و ایجاد احساس راحتی و امنیت مشتری طراحی شده باشد .

پیدا کردن واکنش مشتری به محصول شما به عنوان پایه و اساس لوگو برند، شناخته شده و به موفقیت طولانی مدت برند شما کمک میکند . به طور مثال شاید یک نوشابه با، کیفیت معمولی در یک منطقه جغرافیایی و فرهنگی طرفدار بیشتری در مقایسه با یک نوشابه با کیفیت عالی داشته باشد و تنها دلیلش وسع مالی و اقتصاد آن شهر یا محله باشد و به این نکته توجه کنیم  چه قشری میخواهند از آن استفاده کنند و آیا آرم و لوگوی برند محصول طوری طراحی گردیده است که در این منطقه برای مشتریان قابل فهم باشد و احساسات بیشتری را برانگیخته کند.

2- روانشناسی انسان :

همانطور که قبلا اشاره کردیم برندسازی و روانشناسی رابطه مستقیم با هم دارند و احساسات ریشه در مغز انسان دارد به همین دلیل است که روانشناسی در هنگام برند سازی حائز اهمیت است .

به رنگها توجه ویژه ای داشته باشید چون مغز انسان به طور غریزی نسبت به هر رنگی واکنش جداگانه ای دارد در نتیجه هنگام طراحی برند به این موضوع فکر کنید که چه مطالبی را قرار است در ذهن مخاطب ایجاد کنید و نسبت به آن رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید . به طور مثال برای القاء آرامش و اطمینان از رنگ آبی استفاده کنید و برای بیان شدت و تکرار از رنگ قرمز.

3- مخاطبان خود را متناسب با تجارت خود انتخاب کنید :

زمانی که برای گسترش فعالیت و محصولات برند خود نشان تجاری جدیدی طراحی میکنید یا کمپین تبلیغاتی برای گسترش برندتان نوشته اید مخاطبان هدف خود را جلب میکنید و یک پایگاه برای مشتریان وفادار که از روز اول با شما بودند درست میکنید ، برای انجام این کار باید توجه داشته باشید که آرم تجاری مورد نظر خود را به گونه ای طراحی و انتخاب کنید که از نظر موقعیت جغرافیایی ، وضعیت اقتصادی ، فرهنگ و گروه سنی بازار هدف متناسب باشد . برای برقراری یک پیوند پایدار با گروه هدف باید نیازها و خواسته های عاطفی آنها را در نظر بگیرید . به طور مثال اگر میخواهید افراد متمول و مرفه از مشتریان شما باشند باید آرم خود را طوری در نظر بگیرید که در زمان تبلیغات این مطلب القاء شود .

4- با مشتریان خود داستان بسازید :

هر شخصی دوست دارد یک داستان خوب برای محصول خود ثبت کند و با استفاده از آن بتواند با مشتریان خود رابطه برقرار کند. اگر تبلیغ، آگهی، تیزر تبلیغاتی یا بیلبورد شهری در برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی خود در نظر گرفته اید بهترین راه این است که مشتریان شما هم بخشی از داستان برند و تبلیغات برندتان باشند ، در اینصورت است که برند شما از طریق مشتریان شما همیشه زنده خواهد ماند.

5- پیام خود را متناسب نگه دارید :

از آنجایی که جمعیت های مختلف به مرور زمان مشتری شما میشوند ، برند شما برای اینکه رضایت تمام مخاطبان را در نظر بگیرد با چالش هایی روبرو میشود ، شما نمیخواهید در مقابل این چالش ها زانو بزنید و مشتریان قلبی خود را از دست بدهید ، بنابراین باید از قبل واکنش بازار هدف را به محصول تجاری تان پیش بینی کرده باشید و با نگاه داشتن پیام متناسب به آن واکنش ها بین دو گروه سازش برقرار کنید .

واکنش بازار هدف همان چیزی است که در وحله اول مشتریان را به سمت شما سوق میدهد. به طور مثال مکدونالد ، که بخش هایی از فهرست خود را طوری تنظیم کرده تا گزینه های سالمتری را ارائه دهد. در حالی که همان اصول و پایه اولیه خود را حفظ میکند که توانسته بودند به وسیله آن مشتری جذب کنند و هم برای مشتریان جدید خود گزینه های مناسب ایجاد کنند. به اینصورت آنها میتوانند پیام متناسب خود را برای این دو گروه ارائه دهند .

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *