آموزشی, مستربلاگ

بهترین فرمت فایل برای چاپ افست

معروفترین فرمتهای گرافیکی

انتخاب بهترین فرمت برای بهترین چاپ

هر زمان که صحبت از چاپ افست میشود مشخصا با تیراژ بالای کار سر و کار داریم و انتظار ما از تیراژ بالا بهترین قیمت و بالاترین کیفیت است ، حال برای رسیدن به این کیفیت بالا چندین نکته کلیدی مانند : انتخاب نرم افزار مناسب ، کالیبره بودن مانیتور طراح ، تنظیم درست پروفایل رنگ در خروجی کار ، اصلاح نور تصاویر ، شناخت کامل طراح با چاپ افست و مهمترین مسئله که متاسفانه در صنعت چاپ کشورمان اصلا مهم تلقی نمی شود ، انتخاب بهترین فرمت فایل از مناسب ترین نرم افزار است.
در پست های پیشین درباره نرم افزارهای مرسوم و متناسب با هر نیاز گرافیکی صحبت کردیم و توضیحاتی هم داده شد اما مهمتر از آن نتیجه کار است که در خروجی نرم افزار باید به صورت یک فایل مناسب با قابلیتهای بالا و حجم مناسب پدیدار گردد، درست به مانند نقشه ساختمانیست که در اتوکد طراحی و محاسبه شده است ولی در موقع خروجی به دلیل یک خطا کل کار اجرایی را زیر سئوال می برد.


پیشنهاد مستر دیزاین در انتخاب فرمت خروجی

در نرم افزارهای گرافیکی حال حاضر با پسوندهای بسیار زیادی مواجه هستیم که یکسری از این پسوندها مانند : Ai , CDR , indd , psd مختص خود نرم افزار می باشد و معمولا برای ذخیره سورس اصلی نرم افزار کاربرد دارند به غیر از CDR که فرمت اختصاصی برنامه کرل است و پروژه های انجام شده با این نرم افزار نیز معمولا با همین فرمت برای چاپ ارسال می گردد.
متاسفانه در بسیاری از سایتهای مربوط به چاپخانه ها و … از شما خواسته میشود که فایل چاپی خود را با فرمت jpg ارسال کنید زیرا در مقایسه با فرمتهای دیگر حجم کمی دارد و به ظاهر کیفیت خوبی هم دارد ولی این پسوند به هیچ عنوان مناسب چاپ افست نمی باشد زیرا ساختار فایل jpg اینگونه است که تعداد زیادی از پیکسلها و رنگهایی که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست ولی در چاپ بسیار تاثیر گذار است.
در مجموع چه با نرم افزارهای وکتور بیس مانند ایلوستریتور ، کرل ، ایندیزاین کار می کنید و یا با بیت مپ مانند نرم افزار محبوب و قدیمی فتوشاپ برایتان تنها و تنها دو پیشنهاد داریم و به غیر از آن هیچ پسوند دیگری را پیشنهاد نمی کنیم.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید بهترین پیشنهاد مستر دیزاین به شما فرمت Tiff و PDF است که آن هم مستلزم این است که با چه نرم افزاری کار میکنید :

1- ایلوستریتور ، ایندیزاین ، کرل دراو خروجی با فرمت : pdf با تنظیمات Press Quality
2- فتوشاپ خروجی با فرمت : tiff فشرده شده با آپشن LZW

که در کل و صحبتهایی که در پست چاپ افست و انتخاب نرم افزار مناسب کردیم و عکس بالا که نشان دهنده کیفیت بالا و حجم بسیار اندک در فایل خروجی است، بهترین فرمت را برای چاپ افست ، فرمت محبوب PDF میدانیم که سالهای سال است که امتحان خودش را پس داده است.

[carousel_posts_sc type=”cbp_type02″ scroll=”yes” speed=”1200″ to_show=”12″ posts_per_line=”3″ category=”educational”]
author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

70 دیدگاه در “بهترین فرمت فایل برای چاپ افست

  1. محمد عامری گفت:

    مدت خیلی زیادی بود که این سوال رو داشتم و الحق بدون غیرت روی یک نرم افزار خاص نظرتون رو گفتید چون تا الان من فرمت tiff رو بهترین پسوند برای چاپ میدونستم ولی به زبان ساده و عامیانه به خواننده منتقل کردید که به صدها دلیل فرمت پی دی اف بهترین هست تو این عرصه و امیدوارم ریزه کاریهای خروجی گرفتن هم بهمون یاد بدسد.سپاس

  2. vania گفت:

    سلام یک سوال داشتم؟ عکسی رو که وارد ایندیزاین می کنیم چطور باید باشد و چه فرمتی راپیشنهاد میکنید؟ مثلا jpeg باشه یا png , … آیا فرق داره؟ بهترین فرمت برای وارد کردن تصویر توی فایلمون چیه؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      سلام و تشکر از وانیای عزیز که نظر و سوالتون رو در سایت مطرح کردید. در مورد اینکه بهترین فرمت عکس برای place کردن یا وارد کردن به طرحمان در نرم افزار ایندیزاین فرمت tiff با فشرده سازی LZW می باشد البته به شرطی که اصلاحات رنگ و تبدیل مود رنگ از RGB به CMYK از طریق کانورت کردن به پروفایل مناسب رنگ با کاغذ مورد نظرمان جهت چاپ افست به درستی انجام پذیرد. ولی توصیه میکنم از فرمتهایی مانند jpg – PNG – GiF تنها در طراحی وب و اپلیکیشن ها استفاده کنید و این فرمتها به جهت کاهش کیفیت عکس برای حجم کمتر به هیچ عنوان مناسب چاپ افست نمی باشند که در آینده به این موضوع به وضوح خواهیم پرداخت.

  3. فریده گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید. یه مشکل فوری پیش اومده
    من یک کتاب کمک آموزشی صفحه آرایی کردم که داخلش از تصاویری استفاده کردم. این تصاویر رو داخل ورد باید با چه پسوندی استفاده کنم؟ png باشه ایراد داره؟ و اینکه اصل عکس ها رنگی بودند، (خودم توی ورد سیاه و سفیدش کردم) حالا اگر بخوام کتاب رو سیاه و سفید چاپ کنم باید تصاویر رو به مد graysclae تبدیل کنم؟ اگر تصاویر داخل کتاب رو به مد graysclae تبدیل نکنم و چاپ کنم چه اتفاقی می افته؟ پیشاپیش ازپاسخگوییتون سپاسگزارم.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و سپاس از اینکه به سایت ما سر زدید. در مورد سوال شما. نفرمودید که صفحه آرایی کتاب رو در چه نرم افزاری انجام دادید چون باید در ایندیزاین انجام بشه. ولی اگر منظورتون این بود که در ورد دارید صفحه آرایی میکنید این یک اشتباه بزرگه زیرا پکیج أفیس اصلا مناسب این کار نیست بخصوص اگر قرار باشه چاپ بشه که به هیچ وجه چون فرمت cmyk رو ساپورت نمیکنه و دومین اشتباه تبدیل عکسها به سیاه و سفید در ورد است و استفاده از فرمت png که یک فرمت مناسب وب هست و نه چاپ برای عکسها فرمت tiff lzw رو حتما پیشنهاد میکنم اون هم باید در محیط فتوشاپ خروجی عکس رو بگیرید و برای سیاه و سفید کردن عکسها هم در محیط فتوشاپ با گزینه کانورت باید انجام بشه و حتما روی فایل اصلی عکس کار کنید چون خیلی ها از تو محیط ورد کپی و پیست میکنن که خیلی اشتباهه. در کل راه رو دارید اشتباه میرید برای اینکه به مشکل نخورید از یک طراح مجرب مشاوره بگیرید.امر دیگری بود من و همکاران در خدمتیم.شب خوش

  4. فریده گفت:

    سلام مجدد، بی نهایت ممنونم از پاسخگویی شما
    اگر ممکن باشه یک سوال دیگه هم بپرسم،، وقتم بینهایت محدوده، ممنون میشم اگر امکانش هست سریع تر راهنمایی ام کنید. با تشکر پیشاپیش
    من در حاشیه کتاب یک شکل و تصویر قرار دادم، همین طور در قسمت هدر، کنار شماره صفحه و عنوان کتاب از یک تصویر کوچک هم داخل یک کادر مستطیل کوچک استفاده کردم که باید به لبه کاغذ بچسبه،
    قطع کتاب باید رحلی باشه، من سایز کتاب رو A4 تنظیم کردم و حاشیه های چپ و راست رو 2 و بالا 2/7 و پایین 2/5 تنظیم کردم.
    در خیلی از سایت ها دیدم که نوشتند باید 0.5 سانتی متر رو برای برش در نظر بگیریم، (من متوجه نمیشم که این 0/5 سانتی متر رو باید کجا لحاظ کنم؟) سوالم این هست که با این تنظیماتی که من انجام دادم تصویری که در هدر گذاشتم و گفتم که باید به لبه کاغذ بچسبه، بعد از برش ناقص نمیشه؟ (الان کار رو به pdf تبدیل کردم، تصویر درسته و به لبه کاغذ چسبیده)

    1. فرشید بهمنی گفت:

      در خصوص حاشیه امن برش در چاپ افست حتما باید فضایی خالی در بالا، پایین و چپ و راست طراحی در نظر گرفته شود به این صورت که متن یا حاشیه طرح نباید در این حاشیه امن بیاید. برای اطمینان بیشتر چاپخانه ها سفارش میکنند نیم سانتیمتر از هر طرف سفیدی باشد ولی شخصا 3 میلیمتر از هر سمت را پیشنهاد میکنم. نکته آخر کاری که شما انجام دادید و در طراحی قسمتی رو لب به لب کردید کاملا اشتباه است چون قطعا در پروسه صحافی و برش حداقل 2 یا 3 میل از آن را از دست خواهید داد. کلا سفارش شده حاشیه گونه ای طراحی گردد که این اتفاق پیش نیاید.

      1. مانی سلطانی گفت:

        سلام اگر براتون مقدور بود در مورد حاشیه امن در انواع طراحی ها توضیحی بدهید چون هر چاپخانه و صحافی یک عدد مختص خودشون رو میدن و یک اندازه استاندارد اعلام نمیکنن.تشکر

  5. فریده گفت:

    من عکس ها رو در ورد پاک کردم، و مجدد فایل اصلی و رنگی اون ها رو در فتوشاپ باز کردم و از منوی Image مد graysclae رو انتخاب کردم و عکس ها رو سیاه و سفید کردم و خروجی رو با فرمت tiff lzw ذخیره کردم و بعد در فایل ورد جایگذاری کردم. الان کتاب رو سیاه و سفید چاپ کنم، مشکلی پیش نمیاد؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      روشی که برای سیاه و سفید کردن عکسها استفاده کردید متاسفانه روشی هست که اکثرا انجام میدهند و کاملا هم اشتباهه و نتیجه عکسهایی با مشکی بالا در میاد بخصوص اینکه صفحه آرایی در ورد باشه. روش درست این هست که در فتوشاپ عکس اصلی رو باز کنید و بعد از منوی Edit وارد قسمت Convert to Profile بشوید و در منوی آبشاری جلوی Profile گزینه Working Gray Dot Gain 20% رو انتخاب و اوکی کنید و اونوقت اختلاف تصاویر رو با روشی که عموم انجام میدن بخصوص در چاپ به وضوح میشه دید.

  6. فریده گفت:

    سلام واقعا ازتون ممنونم
    توی فتوشاپ روشی هست که با اون بشه کیفیت عکس ها رو برای چاپ بالا ببرم؟ اندازه ای که باید عکس ها چاپ بشن معمولا 3 سانت در 4 سانت هستن. به جز یکی که اندازه A4 هست.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام به عنوان پاسخ آخر بله روشی هست کافیه مقلات قبلی رو مطالعه فرمائید ولی با این حال اگر رزولوشن عکس بالای 300 باشه و سایزش هم بزرگ باشه که در نهایت حاصل اینها عکسی میشه با ظرفیت حجمی بالای 1/5 مگابایت تونوقت میشه گفت عکس کیفیت خوبی داره اما فتوشاپ خیلی اندک میتونه کیفیت یک عکس ضعیف رو بالا ببره مگر اینکه مشکل رنگ و نور داشته باشه مشکل پیکسل حل شدنی نیست.

  7. فریده گفت:

    سلام می خواستم مزاحمتون نشم اما شما از همه بهتر و عالی تر پاسخ میدید به خاطر همین باز اومدم سراغ شما، شرمنده . راستش من عکس ها رو با روشی که شما گفتید توی فتوشاپ سیاه و سفید کردم، و tiff ذخیره کردم اما وقتی عکس رو توی ورد باز می کنم، دون دونه شده. عکس (سیاه و سفید) رو اگر jpg ذخیره کنم، دون دونه نیست، اما وقتی tiff ذخیره میکنم، دون دونه میشه من فکر می کردم مشکل از عکس ها باشه اما همون عکس رو به صورت رنگی tiff ذخیره کردم دون دونه نشد
    حتی توی خود فتوشاپ توی یک فایل جدید یک دایره کشیدم و بعد که سیاه و سفیدش کردم و tiff کردم و داخل ورد گذاشتم، مثل عکس ها دون دونه شد.
    شما فکر میکنید مشکل از کجا باشه؟ ممنون میشم یک بار دیگه هم بنده رو راهنمایی کنید. با سپاس بینهایت

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام روش اصولی و درست تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید دقیقا همون کاریه که گفتم Edit و بعد convert to profile و سپس انتخاب گزینه پروفایل Gray Dot Gain 20% ولی برای اطمینان خودم هم اینکار رو کردم و فایلها رو داخل ورد ایمپورت کردم و هیچ مشکلی نداشت.
      مشکل شما به طور یقین از رزولوشن پایین و پیکسلیت بودن عکسها به دلیل ابعاد کوچیکشون و کیفیتشون هست برای اینکه بهتون ثابت بشه یک عکس بزرگ و با کیفیت رو امتحان کنید. و مورد آخر میتونه یک باگ در ورد باشه و حتما دقت کنید که عکسها 8 bit باشن. چیزه دیگه ای نمی تونه باشه.

  8. حبیب نامی گفت:

    مقالات زیادی در مورد بهترین فرمت فایل برای چاپ افست خونده بودم ولی هرکی به هر نرمافزاری مسلط بود یک فرمتی رو انتخاب می کرد ولی الحق بدون هیچ طرفداری اصل مطلب رو گفتید من تا الان با فرمت tiff کار میکردم ولی از این به بعد میام رو فرمت pdf.تشکر

  9. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من با فوتوشاپ صفحه ارایی یه روزنامه رو انجام دادم. بعد از چند شماره امروز با من تماس گرفتن و گفتن رنگ های استفاده شده تو این شماره با هم قاطی میشن و امکان چاپ رنگی نیست. اگه میشه لطف کنین خصوصیات فایلی که باید بفرستم رو بگین تا من چک کنم ببینم مشکلش چیه. ممنون

    1. فرشید بهمنی گفت:

      سلام محمد جان
      چند نکته رو لازمه که بگم 1- فتوشاپ به هیچ وجه مناسب صفحه آرایی روزنامه نیست به همین دلایلی که می بینی و… 2- فایل خروجی شما باید CMYK باشه و با رزولوشن 300 دی پی آی 3- جنس کاغذ رو ذکر نکردی اگر گلاسه هست پروفایل رنگ Fogra 39 اگر کاغذ تحریر هست Fogra27 و اگر کاغذ روزنامه و چاپ رول هست Swop مورد 4- چون با فتوشاپ کار رو بستی بهترین خروجی Tiff ، LZW هست.
      اما ایراد کار شما:
      1-روی سند RGB کار کردی و RGB هم خروجی گرفتی
      2- که احتمالش زیاده در پالت Channel احتمالا موقع خروجی یکی از رنگهای CMYK رو خاموش کردی.
      3- شاید کارت رو RGB طراحی کردی ولی موقع Convert کردن رنگهای تک رنگ چهار رنگ شدن و… با توضیحات شما خارج از این موارد نمیتونه باشه ولی صفحه آرایی فقط Indesign.

  10. سلام. وقت بخیر.
    یه سوال داشتم. من یه طرحی رو زدم (با فوتوشاپ) – حالا چاپخونه گفته که طرح وکتور برای من بفرست. دقیقا منظورش چی هست؟ یعنی باید دوباره برم کار رو با نرم افزارهای کورل و ایل بزنم؟ (کاری که با فوتوشاپ کردم هم توش تصویر داره (عکس یه منظره. که فکر کنم بیت مپ حساب بشه) – هم شیپ و چیزهای دیگه )
    با توجه به مطلبی که اینجا خوندم به نظرم میاد یه فرمت پی دی اف از کارم بگیرم و به چاپخونه بدم نباید مشکلی پیش بیاد و احتمالا کار با بهترین حالت چاپ بشه. درسته؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      سلام دوست عزیز
      اول از همه فایلی رو که در یک نرم افزار بیتمپ مثل فتوشاپ طراحی کردید رو نمیشه خروجی وکتور گرفت یا باید tiff بگیرید یا pdf . مسئله بعدی اینه که اگر شما اصول طراحی چاپ رو رعایت کرده باشید همانطوری که در مقالات مختلف سایت گفته شده با یک فایل تیف هم کارتون راه میوفته . اگر بدونم چاپخونه دقیقا برای چه قسمتی فایل وکتور خواسته مثلا طلا کوب یا یووی و قسمتی از فایل رو ببینم بهتر میتونم راهنماییتون کنم. ولی پیشنهاد میکنم به سمت طراحی وکتور بروید چون دست رو خیلی باز میزاره.

  11. سلام. تو فوتوشاپ خروجی پی دی اف که میخوام بگیرم یه سری تنظیمات داره. (color) – برای چاپ کدوم رو انتخاب کنم؟
    use proof setup: working CMYK
    ICC profile: U.S. web coated (SWOP) v2

    اون پایین هم یه گزینه هست که میشه تیک زد یا تیکش رو برداشت:
    use lower case extension

    ممنون

    1. فرشید بهمنی گفت:

      تو فتوشاپ اگر خواستید خروجی pdf بگیرید بهترین حالت اینه که Press Quality رو انتخاب کنید و پروفایل رنگ رو هم روی CMYK – Fogra39 تنظیم کنید و باقی قسمتها رو در حالت پیش فرض قرار دهید . ولی فرمت tiff lzw هم با این تنظیمات برای خروجی چاپیتون مناسب هست. لطفا برای درک بهتر از کلیه این موارد به مقالات صنعت چاپ وبلاگ مراجعه کنید. با تشکر از اینکه به سایت ما مراجعه کردید.

  12. قاسم گفت:

    سلام و خسته نباشید
    در مورد پروفایل Fogra در چاپ افست توضیحات بیشتری بدید و نحوه تنظیمش رو میشه شرح بدید ممنونم.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از اینکه به وبسایت ما سر می زنید.
      در مورد پروفایل رنگ fogra 39 و fogra 27 که در چاپ افست کاغذ گلاسه و تحریر بکار میروند در مقاله بهترین پروفایل رنگ برای چاپ افست توضیحات کامل داده شده پس لطفا به اون مطلب مراجعه کنید.

  13. fatemeh گفت:

    سلام وقت شما بخیر.من در کورل طراحی هایی که انجام میدم گاهی اوقات از عکسهایی که از قبل با فتوشاپ دوربری کردم و با فرمت پی اس دی ذخیره کردم، در کورل استفاده میکنم.اما زمانی که خروجی پی دی اف برای چاپ می گیرم، به مشکل روبرو میشم.این که وقتی پی دی اف را باز میکنم میبینم عکسهایی که تو طراحیم استفاده کردم خیلی بی کیفیت و رنجه رنجه افتاده.این موضوع واقعا منو به چالش کشیده.اگه ممکنه راهنمایی کنید اصلا فایل پی اس دی که میارم، درسته؟ بعد خروجی را پابلیش تو پی دی اف میزنم و تنظیمات رو روی Document distribution… هست و comppresion type روی jpeg10 هست.
    پیشتر کمال تشکر را دارم از پاسخگویی تان

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از اینکه به سایت ما مراجعه کردید
      در مورد import کردن تصاویر در کرل بهترین فرمت همان psd می باشد اما به شرطی که تصویر دور بر شده شما شرایط استاندارد را داشته باشد که برای این موضوع پیشنهاد میکنم به مطلب تصاویر مناسب جهت چاپ مراجعه نمائید. مورد بعدی اینکه تا ممکن هست از افکت های کرل روی تصاویر پرهیز کنید و در مورد خروجی گرفتن فرمت pdf بسیار مناسب است فقط از گزینه PDF/X-3 استفاده کنید و گزینه های پیش فرض را تغییر ندهید بخصوص فشرده کردن تصاویر که سبب افت کیفیت خروجی میشود. اگر مورد دیگری پیش آمد بفرمائید.

  14. نفیسه گفت:

    سلام من یک سوال داشتم. من کتابی رو در ایندیزاین طراحی کردم که یک کتاب آموزش زبان است و ۴رنگ. حالا می خوام کتاب کار اون رو کار کنم که سیاه و سفیده. می خوام روی فایل قبلیم که استایلهام و مسترهام رو طراحی کرده بودم دوباره طراحی کنم. چطور می‌تونم همین فایل رو grayscale کنم و روش کار کنم؟ یا آیا می تونم روی همین فایل همه طراحیام رو انجام بدم و درنهایت خروجی grayscale بگیرم؟ چطور؟ لطفا راهنماییم کنید. ممنون

  15. هاشم گفت:

    سلام وققتون بخیر من فایلی رو در کورل طراحلی کردم. اما وقتی می خوام ازش خروجی pdf بگیرم. یا خیلی حجیم میشه یا خیلی بی کیفیت. نکته دیگه اینکه من الان یه کتاب الکترونیک pdf از اینترنت دانلود کردم با حجم تقریبی 2 مگابایت، اما با وجود اینکه در کورل یکی دوتا از صفحاتش رو کم کردم اما خروجی pdf از کورلم حدودا 40 مگابایت میشه!!!
    خیلی سعی کرد ضمن حفظ کیفیت بتونم حجم فایل رو هم بیارم پایین اما نمی فهمم کجای کارم اشتباهه. اگر میشه راهنمایی بفرمایید.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام جناب آقای هاشم. در مورد سوالتون عرض کنم که نرم افزار محبوب کرل به واقع مناسب تصویر سازی و طراحی لوگو هست و به هیچ عنوان مناسب طراحی کاتالوگ و کتاب نیست و بر عکس وقتی یک لوگو طراحی می کنید و کار رو سیو میکنید با حجمهای کیلوبایتی طرف میشیم. متاسفانه اگر در طراحی ما عکس هم باشه حجم خروجی خیلی بالا میره حتی در فرمت pdf. پیشنهاد اول عکسهای داخل کار رو با فتوشاپ دقیقا اندازه مورد نیازت ریسایز کن و با فرمت psd سیو کن و خروجی بگیر.سوال بعدیت پی دی اف های کم حجم با صفحات زیاد در نرم افزار ایندیزاین طراحی میشه و به شما هم این پیشنهاد رو دارم. هر نرم افزاری را بهره کاری ساختند.

  16. زاهدی گفت:

    با سلام و احترام
    در خصوص خروجی گرفتن کتابی که در صفحات آن عکس های رنگی کار شده ولی چاپ آن سیاه سفید می باشد البته در نرم افزار کورل، چه خروجی مناسب می باشد؟ منظورم از لحاظ رنگ است آیا بایستی به صورت Grayscale (8-bit) باشد؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر
      در مورد طراحی به صورت CMYK و خروجی Grayscale و یا به عبارتی سیاه و سفبد بهترین خروجی همانند توضیحاتی که در پست موجود بود فرمت PDF است فقط در زمان انتخاب مود رنگی در تب Color از میان 3 گزینه موجود Grayscale را انتخاب نمائید و تمام . فقط دقت داشته باشید اصلاح رنگ را حتما در حالت cmyk انجام دهید و بعد خروجی Grayscale با فرمت pdf بگیرید.

  17. sanaz گفت:

    سلام وقتتون به خیر – من دارم کارت عروسی طراحی میکنم برای خروجی گرفتن دچار مشکل شدم در قسمت export as نرم افزار ایلوستریتور خروجی با فرمت pdf برای من نمایش داده نمیشه!ممنون میشم راهنماییم کنید.مرسی از سایت خوبتون

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام خدمت ساناز خانم
      در مورد خروجی گرفتن در نرم افزار ایلوستریتور یک مقدار راه رو اشتباه رفتید شما ابتدا قبل از خروجی کلیه فونتها رو expand کن تا از حالت فونت بیرون بیاد بعدش اینکه اکسپورت در ایلوستریتور برای فرمتهای غیر از پی دی اف هست و شما باید از گزینه save az استفاده کنید و طبق توضیحات سایت و تنظیمات ذکر شده سیو پی دی اف بگیرید و بفرستید برای چاپ.

  18. sanaz گفت:

    خیلی ممنونم از پاسخگویی و راهنماییتون مشکلم حل شد. فقط یه سوال دیگه ای ک دارم اینه که چطور میتونم color mode پروژمو از rgb به cmyk تغییر بدم و بعد در فرمت pdf سیوش کنم؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از حسن نظرتون
      برای تغییر مود رنگ راحت ترین راه اینه که در هنگام سیو پروژه با فرمت پی دی اف در تب color پروفایل rgb رو به طور مثال به cmyk fogra 39 یا 27 تغییر بدید و فایل رو سیو کنید. لازم به ذکر است بعد از این کار اگر متن در کارتون دارید حتما در سند cmyk اونها رو به k=100 تغییر بدید و یه سیو بگیرید تا متن کارتون 4 رنگ و خراب از آب در نیاد.
      برای اطلاعات بیشتر هم میتونید به پست تبدیل فایل RGB به CMYK رجوع کنید.

      1. مجتبی گفت:

        با سلام ، من کاتالوگی رو طراحی کردم و الان داشتم مطالب و کامنت ها ی شما و افراد رو میخوندم ، و یه سوالی برام بوجود اومد ، اونم اینکه من توی این پروژم ، رنگ متون رو با کد رنگی #414141 انتخاب کردم ، آیا اینجا لازمه که توی قسمت cmyk k رو مساوی 100 قرار بدم ؟؟ ف چون رنگ متون سیاه نیستن و فقط خاکستری هستن ، به همین خاطر آیا این چیزی که فرمودین ، شامل این چیزی که من گفتم میشه ! ممنون میشم پاسخ رو به ایمیلم هم بفرستین. ممنوننننن

        1. فرشید بهمنی گفت:

          سلام.بله دوست عزیز برای چاپ افست بخصوص نوشته های ریز حتما مشکی برابر با 100 و باقی رنگها 0 باید باشد وگرنه در چاپ به مشکل خواهید خورد.

  19. الهام گفت:

    سلام خسته نباشید.من تازه با سایتتون آشنا شدم چون دنبال جواب سوالم بودم رسیدم به سایتتون. سوالم اینه که یک عکسی هست که تصویرسازی شده و میخوام اجراش کنم. برای چاپخونه واسه چاپ روی تیشرت. میخاستم بگم فرمت و رزولشن و… بقیه چیزای مهمی ک باید انجام بدم رو راهنماییم کنین. ممنون

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از الهام خانم که به سایت گروه مستر دیزاین سر زدید.
      پاسخ سوالی که پرسیدید : بهترین راه این هست که فایل تصویر سازی خود رو در یک نرم افزار وکتوری ( برداری) مانند Corel Draw یا Adobe Illustrator وارد کنید. و با ابزارهای مختلفی که در این دو نرم افزار خوب هست تصویر رو قسمت به قسمت اجرا کنید و پس از پایان یک خروجی PDF از طرحتون بگیرید. مزیتش هم اینه که در هر سازی چاپ کنید به دلیل وکتور بودن افت کیفیت نخواهید داشت. در ذمن اگر تصویر اولیه شما روی کاغذ هست بهترین راه برای تبدیل به فایل عکس گرفتن از روی تصویرتون هست.

  20. الهام گفت:

    خیلی متشکرم از پاسختون ?. خیر خوده تصویر سازی روی کاغذه که قراره به فایل تبدیلش کنم . درنظر دارم برای کیفیت بهتر طرح ، اونو دوباره ترسیم و اجراش کنم. بنظرتون بهترین راه همینه؟ ( پاسخ ادمین، بله بهترین روش همان است که توضیح داده شد )

  21. حمید گفت:

    عرض سلام و ادب
    بنده یک کتاب حاوی متن سیاه و سفید و عکس رنگی با ورد طراحی کردم و خروجی pdf هم گرفتم. ظاهرا در کامپیوتر همه چیز خوبه ولی چاپخانه گفته به دلیل اینکه فرمت RBG است کار در چاپ خوب نمیشه و باید CYMK بشه واقعا سر در گم شدم. من فایل عکس ها را دارم. لطفا راهنمایی کنید چکار باید انجام بدهم. آیا میشه عکس ها جداگانه CYMK کنم و بعد با Nitropdf وارد فایل کنم. یا باید صفحات pdf را تغییر بدهم. بنده خیلی کم با فتوشاپ آشنایی دارم. خیلی خیلی ممنون

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام در خصوص سوال شما مشکل از پایه هست نرم افزار ورد مناسب امور چاپ افست نیست و حتما به مشکل میخورید یکجا . حتی فتوشاپ هم برای طراحی کتاب مناسب نیست و باید با ایندیزاین صفحه آرایی بشه . شما نیاز به یک مشورت دارید و با یکی دوتا توضیح نمی تونم مشکل رو حل کنم چون چاپ افست دنیای بسیار متفاوتی با چاپ دیجیتال دارد. در هر صورت در ساعات کاری کمکی از دستمون ب بیاد در خدمتیم.

  22. حمید گفت:

    سلام
    تشکر از اینکه وقت میگذارید و سریع پاسخ میدهید.
    در این کتاب متن های سیاه و سفید جداست و عکس های رنگی هم به تعداد ۶۴ صفحه در انتهای کتاب هست. چطور میتونم در ساعت کاری مزاحم شما بشوم.

  23. Masi گفت:

    سلام من عکاسم و برای گذاشتن کارهام تو فضای مجازی و رزولیشن خوب عکس و اینکه غیر قابل چاپ بودنش خیلی سرچ کردم ولی موفق نشدم و راهی پیدا نکردم راهنماییم کنید ممنون میشم

  24. محمد گفت:

    باسلام برای چاپ عکس بر روی کاغذ عکاسی بهترین پروفایل رنگ cmyk چیست وآیا بعد از چاپ دچار اختلاف میشود از توجهتون ممنون

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام برای چاپ روی کاغذ عکس بهترین راه اینه که ببینید پروفایل پرینتر مربوطه چی هست و اون رو روی سیستم خودتون نصب کنید. اما هر کاری کنید تصویر داخل مانیتور با چاپ شدش اختلاف خواهد داشت ولی میشه با روشهای معرفی شده میشه این درصد رو کاهش داد.

  25. قربانی گفت:

    سلام
    من با هر چی کار میکنم چاپخونه فقط jpg و psd میخواد !! 🙁

  26. Mahsa گفت:

    با سلام
    سوال اول اینکه برای چاپ با هر نوع دستگاه چاپی تصاویر استفاده شده در ایندیزاین باید cmyk باشند؟ اگر اینطوره راه تبدیل تصویر rgbبه cmykرا میشه بفرمائید؟

    و برای خروجی گرفتن برای چاپ تنظیماتی که می بایست انجام بدیم چه چیزهایی هستند در برنامه ایندیزاین؟
    سوال دیگر هم این است که برای خروجی گرفتن یک فایل در ایندیزاین برای نسخه دیجیتال و غیر چاپی به چه صورتی میشه pdf را با حجم کمتر از 10mb خروجی گرفت که متن ها و تصاویر در کیفیت بالایی به نمایش در آیند؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

  27. مطهره گفت:

    سلام و خداقوت
    در خصوص ذخیره pdf در فتوشاپ چیکار کنیم که حجمش کمتر باشه ولی کیفیت خوبی دربیاد.
    Pdf خیلی فرمت خوبیه ولی وقتی برای چاپ میری حتما باید فلش داشته باشی!نمیشه ارسال کرد از بس حجمش زیاده

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از دیدگاهتون
      همونطور که در این پست و مطالب پیشین گفته شد فرمت پی دی اف بهترین فرمت فایل برای چاپ افست هست اما برای نرم افزارهای برداری مثل ایندیزاین و ایلوستریتور نه در فتوشاپ مگر اینکه تک صفحه باشه. فرمت پی دی اف در فتوشاپ بسیار حجیم میشود و بهترین فرمت پیشنهادی برای خروجی در فتوشاپ فرمت tiff در مود فشرده سازی lzw می باشد.

  28. maedeh گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من برای طراحی کارت ویزیت از نرم افزار ایلوستریتور استفاده می کنم و برای یه سری از کارام مجبورم از فرمت jpg استفاده کنم و بعد از این که خروجی میگیرم کار خیلی بی کیفیت میشه با این که هم resolution و هم quality بالاست و حتی از تصاویر وکتور استفاده می کنم
    قبلا خروجی png با کیفیت بود ولی الان خروجی png هم از فایل اصلی ، بی کیفیت میشه
    میشه راهنماییم کنید برای حل این مشکل باید چیکار کنم؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام maedeh
      در خصوص سوالی که پرسیدید باید بگم شما با نرم افزار بسیار محبوب ایلوستریتور کار میکنید که بسیار مناسب کار طراحی کارت ویزیت است تا اینجا همه چیز خوبه . اما چرا از یک نرم افزار برداری وکتور بیس خروجی بیتمپ می گیرید اون هم jpg که اصلا مناسب چاپ نیست و به جایش فرمت tiff را پیشنهاد میکنم . اما برای اینکه بهترین نتیجه را از نرم افزار ایلوستریتور بگیرید که تماما وکتور باشد اول فرمت pdf را پیشنهاد میکنم و در صورت نیاز خود فرمت Ai لازم به ذکر است که weld کردن فونتها فراموش نشود.

  29. mahdi گفت:

    پیدا کردن بهترین فرمت فایل جهت چاپ افست همیشه از مشکلات طراحان و چاپ خونه ها بوده و هست. ممنون که راه رو مشخص کردید.

  30. امیرحسین گفت:

    باسلام خدمت شما.
    چرا وقتی میخوام یک فایل ایلوستریتور رو به پی دی اف تبدیل کنم. رنگ سیاه به طوسی تغییر میکنه. چه تنظیماتی رو باید براش اعمال کنم.
    ممنون میشم اگر جواب بدید

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از اینکه بازدید کننده سایت ما هستید
      در مورد سوالتون: احتمال بسیار قوی تنظیمات خروجی رنگ و پروفایل رنگ ایلوستریتور شما به درستی کانفیگ نشده و روی مد رنگ Gryscale تنظیم شده به همین علت این مشکل بوجود اومده درباره تنظیمات صحیح مقالات زیادی داخل سایت موجوده، از اونها کمک بگیرید.

  31. علیرضا گفت:

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید. عذرخواهی میکنم؛ اگر بخوام در عکاسی چاپ بزرگ انجام بدم. یعنی در حد ابعاد 120 در 90 و یا در کل چاپ با ابعاد بزرگ(لارج فرمت) ، با حفظ تمامی جزئیات، آیا با فرمت tiff بایستی ذخیره کنم یا pdf ?
    دوربین بنده هاسلبلاد سری h6d هستش. با تشکر از پاسخگویی شما.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از اینکه جزء بازدیدگنندگان سایت ما هستید:
      پاسخ: از اونجا که دوربین عکاسی شما از سری دوربینهای بسیار حرفه ای لارج فرمت هست و جزئیات تصاویر باید حفظ شود نخستین فرمت مرسوم و قابل ادیت Raw هست ولی از اونجا که حجم این فرمت بسیار بالا است و محدودیتهایی هم دارد بهترین فرمت جایگزین خروجی Tiff از فایل Raw هست. در نرم افزارهای بیتمپ و تصاویر اینچنینی فرمت PDF اصلا پیشنهاد نمی شود.

      1. علیرضا گفت:

        آقای بهمنی عزیز و گرامی، ازتون سپاسگزارم بابت پاسخگوییتون. و یه دنیا ممنون از راهنمائی ویژه شما. البته من تا اونجائی که در گذشته اطلاع کسب کردم این دوربین در زمره دوربینهای مدیوم فرمت محسوب میشده، هرچند برای منم همیشه جای سوال داشته که اندازه حسگر 40×53.4 میلیمتری این دوربین چطور میتونه مدیوم فرمت محسوب بشه در حالیکه ابعاد حسگرهای مدیوم فرمت دوربینهایی چون فوجی( جی اف ایکس 100 ) و 50s و پنتاکس و غیره… از این عدد کمتره.
        و از بابت مساله ذخیره با فرمت raw و خروجی tiff که فرمودید، خدمتتون عرض کنم که خوشبختانه خود همین دوربین از عکاسی با فرمت tiff پشتیبانی میکنه. پس به نظر شما و با راهنمائیهایی که فرمودید بنده بهتره که با tiff عکاسی کنم. البته میدونم میدونید که خود فرمت tiff هم بسیار حجیم تر از raw هستش.

  32. الی گفت:

    سلام من چند وقته یک مشکلی دارم تو کورل کتاب طراحی می کنم.
    جدیدا وقتی کارارو سیو میکنم مثلا اگر فایل اصلی من 30 صفحه باشد در خروجی pdf فقط 5صفحه اول رو خروجی میگیره نمیدونم چیکار کنم؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از اینکه از سایت ما بازدید کرده اید
      در مورد سوال شما اگر باگ نرم افزاری نداشته باشید به طور حتم تنظیمات خروجی پی دی اف درست نیست و روی 5-1 ست شده است، پس پیشنهاد میکنم گزینه تعداد صفحات رو روی All تنظیم و خروجی بگیرید.

  33. Alireza Ghal گفت:

    با سلام، در فوتوشاپ اگر یک عکس رو با RGB بسازیم و موقع سیو کردن، با فرمت پی دی اف، گزینه ی use proof setup:working cmyk رو بزنیم ،چی میشه؟ فایل پی دی اف ذخیره شده، موقع چاپ همون رنگ و لعابی رو داره که با باز کردن فایل پی دی اف روی مانیتور میبینیم؟
    در مورد گزینه ی icc profile:us web coated (swop) v2 چطور؟

    و اگه هر دو تیک رو با هم بزنیم چی میشه؟ خروجی ما چه نوع رنگی داره؟

  34. negar گفت:

    سلام وقت بخیر اگر طرحی در ایلاستریتور داشتیم با چه خروجی ببریم در این دیزاین که در چاپ کیفیت خوبی داشته باشه؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام
      در ورژنهای بالای ادوبی به راحتی می توان با همان فرمت Ai طرح را به ایندیزاین منتقل کرد اگر با Ai مشکلی داشتید بهتر است با فرمت pdf طرح را وارد محیط ایندیزاین کرد. ولی در کل ارتباط میان ادوبی ایلوستریتور و ایندیزاین بخصوص در نسخه ۲۰۲۰ بسیار عالی و هماهنگ است.

  35. زهرا گفت:

    سلام. ممنون از توضیحات عالی تون. حتی بخش کامنت ها هم مفید بود!
    یه سوال داشتم. برای چاپ بیلبورد ابعاد 12 *6 متر، چه رزولوشنی مناسبه؟ من رزولوشن 60 گذاشتم ولی خب یکم فایل سنگین شده؟؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و سپاس از اینکه از سایت ما بازدید کردید
      شما سایز بیلبورد رو یک پنجم با dpi 300 طراحی کنید و در پایان کار خروجی چاپی رو در سایز اصلی با dpi 60 بگیرید. پیشنهاد میکنم با ایلوستریتور کار کنید که رم زیادی اشغال نکنه.

      1. فرشید بهمنی گفت:

        مشکلی پیش نمیاد ولی کار کند و سنگین پیش میره و سخت افزار زیادی رو اشغال میکنه .از فتوشاپ و ایلوستریتور به صورت ترکیبی استفاده کنید.

  36. بهاره مظاهری گفت:

    با سلام
    برای یک مجله علمی دانشگاهی که به صورت الکترونیکی در سایت ارائه می شه و نهایتا 20 تا 30 جلد قراره ازش چاپ بشه، آیا صفحه آرایی با نرم افزار ورد مناسب هست؟ و اینکه چون چاپ دیجیتال قراره انجام بشه، آیا طراحی جلد در خود ورد یا پاورپوینت یا پابلیشر که فرمت رنگشون RGB هست، آیا مشکلی ایجاد می کنه؟
    با تشکر فراوان از پاسخ های کارگشایی که می دهید

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام خدمت سرکار خانم بهاره مظاهری
      اتفاقا خوب شد این سوال رو مطرح کردید زیرا خیلی از دوستان این راه اشتباه رو میرن و تکلیف خروجی کار هم که مشخصه. دوستان توجه داشته باشند که هر نرم افزاری کاربرد خودش رو داره برنامه ورد برای تایپ نامه های اداری می باشد و کلا بر پایه متن است.
      نرم افزار تخصصی صفحه آرایی چه برای یک مجله 40 برگی و چه برای یک کتاب 1000 صفحه ای همراه با متن و عکس فقط نرم افزار “Adobe Indesign” است و تمام که رابط کاربری و ارتباط خوبی هم با سایر نرم افزارهای ادوبی داره. در کل آفیس برای چاپ افست ساخته نشده و CMYK برایش مفهومی ندارد.

      1. بهاره مظاهری گفت:

        آیا نرم افزارهای آفیس برای چاپ دیجیتال هم نامناسب هستند؟

  37. ریحانه گفت:

    اگر با فتوشاپ کارت ویزیت و.. طراحی کنیم موقع چاپ به مشکل میخوره؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      سلام. طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ امکان پذیر است همانطور که الان وگذشته خیلی ها برای طراحی ازش استفاده میکنند اما به شرطی که dpi 300- color mode cmyk fogra 39 و فاصله از لبه کار در آن رعایت بشه اما تا زمانی که ادوبی ایلوستریتور وکتور بیس هست چرا فتوشاپ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *