تبلیغات و برندینگ, مستربلاگ

نماد حیوانات در طراحی گرافیک و برند

طراحی لوگو و آرم یک شرکت میتواند به دلیل تصویری که در آن استفاده میشود عواطف و احساساتی را ایجاد کند که حتی قبل از اینکه مشتری محصول را خریداری یا خدمات را استفاده کند با آن ارتباط برقرار کند. از گذشته تا به امروز بسیاری از شرکت ها از نماد حیوانات به عنوان نشان برند خود استفاده کرده و میکنند . شرکت ها میتوانند صاحب یک برند قوی ، مجلل ، سریع ، دلسو ، خدمت گذار و همراهی قدیمی و دارای سایر احساسات باشند . مثلاٌ مخاطبان با لوگوی توییتر ( پرنده ) میتوانند ارتباط عاطفی برقرار کنند .

در اینجا ما به نمادگرایی حیوانات و آنچه که در زمینه طراحی گرافیک و تبلیغات به وسیله نماد حیوانات صورت میپذیرد میپردازیم . و اینکه حیوانات به چه صورت میتوانند با بازار هدف خود ارتباط برقرار کنند را نیز توضیح میدهیم .

 

آرم ها با استفاده از نماد حیوانات 

 

پلنگ 

پلنگ به عنوان نماد زیبایی ، شجاعت ، قدرت ، جسارت ، شرارت ، سرعت ، دقت ، محافظت و تولد دیده میشود . از این حیوان در صنعت خودرو سازی تا تیم های ورزشی استفاده شده است .

میمون :

میمون به عنوان نماد دلسوز ، اقتدار ، افتخار ، اجتماع ، خانواده ، سلامتی ، محافظت ، جذابیت ، زیرکی و درک انرژی است و این تماما خصوصیاتی است که ما به عنوان یک انسان از آن برخورداریم . یک سری از آرم ها روی جدیت میمون فکوس میکنند و بسیاری روی جذابیت آن تمرکز میکنند .

موش :

بسیاری از برندهای جهان از موش به عنوان آرم خود استفاده میکنند ، موش به عنوان نماد ادب ، هوش ، عزم ، فروتنی و بیگناهی دیده میشود ، بیشتر این آرم ها همراه با ماه استفاده میشود تا بتوانند معصومیت موش را نشان دهد و این همان چیزی است که میتواند یک آرم را ماندگار و فراموش نشدنی کند .

شیرنر :

شیر پادشاه جنگل است و نیازی به مقدمه ندارد و نماد قدرت ، شجاعت ، مقاومت و عدالت است ، بسیاری از شرکت ها از این آرم برای بیان قدرت و پایداری استفاده میکنند ، از نماد این حیوان در صنعت خودروسازی بسیار بهره می برند و به خصوص در سنگواره های قدیمی از سر شیر نر بسیار استفاده شده است.

گاو :

گاو به عنوان حیوان مقدس بخصوص در برخی کشورها و آئینها یاد میشود و در برخی از فرهنگها مورد احترام است از این رو نماد انرژی، برکت و رزق و روزی ، سخاوتمند بودن و پرورش است ، شرکت هایی که از آرم گاو استفاده میکنند بیشتر در زمینه کشاورزی یا تولید شیر فعالیت دارند .

 

کرگدن :

کرگدن میتواند نمادی از آزادی ، طول عمر ، استحکام و قدرت و سختی باشد . وقتی به کرگدن نگاه میکنیم چه چیزی به ذهن ما خطور میکند؟ این همان نکته ای است که شرکت ها با انتخاب این آرم میخواهند به ذهن افراد منتقل کنند .

لاک پشت :

لاک پشت یکی از قدیمیترین موجودات است و در طول تاریخ از سمبل آن استفاده شده است . نماد شانس ، استقامت و طول عمر میباشد و چون پوسته سخت آن نشانه محافظتی دارد ، بیشتر شرکت ها برای آرم خود روی آن متمرکز میشوند .

مرغ یا خروس :

مرغ نماد باروری و خروس در فرهنگ چین نماد صداقت است. البته شایان ذکر است که پرندگان نماد شانس هستند و شرکت ها میتوانند برای بیان این حس از این آرم استفاده کنند .

جغد :

در برخی از فرهنگ ها همانند اسپانیا جغدها نماد خرد ، شعور و دانش و تجربه هستند و در برخی دیگر نماد تاریکی و شومی میدانند. بسیاری از مشاغلی که در زمینه سفر و گردشگری و آموزش فعالیت میکنند از تصویر این حیوان استفاده مینمایند .

شتر :

به علت اینکه شتر زمان زیادی را بدون آب در بیابانهای گرم و خشک و شرایط بسیار سخت زندگی میکند، آن را سخت ترین حیوان جهان مینامند و به همین دلیل نماد قدرت ، استقامت و صبر است و شرکت هایی که میخواهند این حس را انتقال دهند از این حیوان برای آرم خود استفاده میکنند .

 

زمانی که برندها و تولید کنندگان تصمیم بر آن میگیرند که از تصویر حیوانات به عنوان نماد شرکت خود استفاده کنند به دنبال این هستند که بتوانند با مشتری خود ارتباط برقرار کنند. نماد یک حیوان میتواند واکنش عاطفی مشتریان را در بر داشته باشد . امیدواریم این چند حیوان که در بالا به آن اشاره کردیم ایده ای برای شما طراحان گرافیک و مشتریان عزیز باشد .

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “نماد حیوانات در طراحی گرافیک و برند

  1. فیشیال در ارومیه گفت:

    بسیار جالب و مفید بود! تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *