تبلیغات و برندینگ, مستربلاگ

زمان مناسب تغییر در بسته بندی

زمان مناسب تغییر در بسته بندی

زمان مناسب تغییر در بسته بندی از جمله موارد بسیار مهمی است که بسیاری از برندهای مواد غذایی و آرایشی بهداشتی و… با آن مشکل دارند و نمی دانند که تغیر در طراحی یا قالب بسته بندی تاثیر مثبتی در بر خواهد داشت و یا بالعکس.

برای درک ملموس این مورد بهتر است که با چند مثال موجود در بازار روند کار را بررسی کنیم. هر روزه بسیاری محصول با لوگو و بسته بندی های قوی و ضعیف وارد بازار می شوند اما، تنها تعداد کمی از آنها ماندگار و مورد توجه بازار هدف یا همان مردم عامه قرار می گیرند. بسیاری از این برندها با تغییر طراحی بسته بندی به موفقیت و فروش بالا دست یافته اند و درست برعکس برندهایی هم بوده اند که با تغییرات کلی در ظاهر و بسته بندی محصولات خود سیر نزولی شدیدی در فروش خود داشته اند و حتی به مرحله ورشکستگی رسیدند.

زمان مناسب تغییر بسته بندیاینجاست که این سوال در ذهن صاحبان مشاغل و صنایع شکل میگیرد که برای ارتقای سطح فروش و ظاهر محصولات اصلا تغییری در ساختار هویت بصری خود ایجاد کنند یا روال گذشته را ادامه دهند. منظور ما از این تغییران تنها در صنایع غذایی نیست و بسیاری دیگر از صنایع مانند قطعات کامپیوتر ، قطعات خودرو، ابزارهای برقی، صنعتی، شوینده ها، آرایشی بهداشتی و صنایع و شرکت های دارویی و صدها مثال دیگر را شامل می شود.

چگونه زمان تغییر در بسته بندی محصولات را تعیین کنیم؟

در عکس ابتدایی مطلب تصویر یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین سسهای شرکت مهرام را قرار داده ایم، احتمالا برایتان سوال پیش آمده چرا؟ زمانی که مهرام سس قرمز خرسی خود را معرفی کرد ابتدا مورد توجه کودکان علاقه مند به ماکارانی قرار گرفت و سپس راه خود را در سفره بزرگسالان نیز باز کرد، به جرات می توان گفت که مهرام اولین شرکتی بود که از این تکنیک خلاقانه استفاده کرد و حتی به یاد دارم که با ظرف این سس مجسمه های گچی می ساختیم. پس از مهرام شرکتهای تولید ماکارانی شروع به استفاده از اشکال مختلف کردند تا…. به امروز رسیدیم.

شرکت مهرام یک بار تغییراتی در قالب و ظاهر ظرف خرسی محصول انجام داد که متاسفانه سطح فروش شرکت افت پیدا کرد زیرا مشتریان سس قرمز را تنها در همان شکل 30 ساله خود جستجو می کردند و این تغییر حس نوعی بی اعتمادی و تغییر کلی درمحصول خوراکی را به خریدار منتقل میکرد.

مثال دیگر شامپو صدر صحت بود که با تغییر در لیبل و بسته بندی با افت فروش مواجه شد که این یک مورد را شخصا به چشم خود دیده بودم. اما نتیجه بسیار بسیا مهم از این دو مثال:

تغییرات در بسته بندی1- اگر محصولی دارید که سالهای سال به تولید آن مشغول هستید و ما بین مشتریان محبوب است و به نوعی تبدیل به نوستالژی شده و خیلی ها با ظاهر بصری و مزه آن خاطره دارند تغییری در نوع بسته بندی و طراحی و رنگ محصول ایجاد نکنید و کیفیت آن را نیز پایین نیاورید.”تغییر در این سبک از محصولات شیوه خاص خود را دارد که در مطالب آینده به آن خواهیم پرداخت”

2- اگر در ابتدای راه هستید و به محصول تولیدی شما انتقادات زیادی میشود از لوگو، رنگ سازمانی و نوع طراحی و بسته بندی گرفته تا موارد جزئی تر سریعا از یک تیم مشاور و متخصص بهره ببرید و نقاط ضعف خود را در همین اوایل کار اصلاح کنید و تغییرات را اعمال نمائید زیرا هر چه این زمان به درازا بکشد دیگر تغییرات به شما کمکی نخواهد کرد بلکه سبب ضرر نیز می شود.

3- اگر جزء تولید کنندگان مواد خوراکی فانتزی مانند زعفران، خاویار، شکلات و… هستید تغییر و تحول در طراحی و بسته بندی را حداقل هر از چند گاهی آن هم زیر نظر مشاور تبلیغاتیتان به شما پیشنهاد میکنم زیرا در برخی مشاغل تغییرات ظاهری حس رشد و بهتر شدن محصول ارائه شده را به مشتری منتقل میکند.

جمله پایانی و جمع بندی کلی تغییر و تحول در طراحی، بسته بندی و ارائه محصول تنها و تنها در چند سوال خلاصه میشود؟ عمر برند و محصول تولیدی شما چند سال است ؟ نوع محصول و صنعت تولیدی شما بیشتر با کدام قشر سر و کار دارد یا به طور عامه بازار هدف شما چه کسانی هستند ؟ میزان تاثیر بسته بندی در فروش شما چه میزان است؟ و در آخر تا چه حد شناخته شده هستید ؟ تمامی این موارد با یک تحقیقات میدانی قابل تشخیص و سنجش است.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “زمان مناسب تغییر در بسته بندی

  1. فاطمه آقایی گفت:

    سلام و خسته نباشید، میخواستم بدونم قدم های اول برای ورود به دنیای گرافیک و گرافیست شدن چیه؟ یادگیری نرم افزارهای مربوطه روند خاصی داره یا صرفا شناخت ابزارها و تجربه در طول زمان هست؟ آیا یک گرافیست باید در تمام حوزه های گرافیک تبحر داشته باشه یا میتونه فقط در زمینه های خاصی مثل طراحی لوگو، بروشور یا هر زمینه دیگه ای تخصصش رو بیشتر و کار کنه؟ ممنون میشم من رو راهنمایی کنید تا بتونم این راه رو درست شروع کنم و به نتایج خوبی برسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *