آموزشی, صنعت چاپ, مستربلاگ

چاپ افست و آموزش نکات کلیدی

چاپ افست

چگونه طرحمان را آماده چاپ کنیم

برای اینکه کاتالوگ ، پوستر یا مجله ای با کیفیت داشته باشیم باید از 2 فیلتر مهم عبور کنیم، اولین گام استفاده از طراح یا طراحانی حرفه ای جهت طراحی ملزوماتمان است و پس از آنکه به طرحی حرفه ای رسیدیم حال وقت ورود به مرحله دوم است مرحله ای که زحمات طراح و هنرش را بر روی کاغذ ثبت میکند و اگر این مرحله که همانا چاپ افست میباشد به درستی و با کیفیت مناسب انجام نپذیرد ، تمامی زحمات طراح ، زمان و بودجه صرف شده همگی بر باد میروند. نتیجه همانقدر که در طراحی کارتان وسواس به خرج می دهید 2 برابر آن را در انتخاب چاپخانه خرج کنید و به عنوان شخصی که اندک تجربه ای دارم خواهشمندم به دنبال چاپ ارزان و عجله ای نباشید.

در مطلب چاپ افست و انتخاب نرم افزار مناسب به طور دقیق به مقوله استفاده از بهترین نرم افزارهای موجود پرداختیم و پیشنهاد میکنم حتما نگاهی به این پست بیاندازید و اگر در مورد انتخاب بهترین فرمت فایل برای چاپ افست اطلاعاتی نیاز دارید سری به لینک مشخص شده بزنید.

نکات کلیدی مرحله قبل از چاپ

  • برای رسیدن به بالاترین درصد تطبیق رنگ با کار چاپ شده حتما نمایشگر یا مانیتور خود را با دستگاه کالیبراسیون ، کالیبره کنید و اگر برای این کار بودجه ای در نظر گرفتید برند Dell و Asus نمایشگرهای مخصوص طراحان گرافیک را در چند مدل خاص ساخته اند که در بازار ایران نیز موجود است.

  • برای طراحی با بهترین خروجی از نرم افزارهای برداری یا وکتور بیس استفاده نمائید و تا حد امکان با فتوشاپ خروجی فایل چاپی نگیرید، مگر آنکه به نرم افزارهای دیگر تسلط نداشته باشید.
  • به پروفایل رنگ سند CMYK خود بسیار دقت کنید و به هیچ عنوان از پروفایل پیش فرض ادوبی و… که معمولا web.coted swop است استفاده نکنید، زیرا یکی از بیشترین دلایل اختلاف رنگ طرح با چاپ همین پروفایل های اشتباه انتخاب شده از سمت طراح یا لیتوگراف است ، در مورد پروفایل رنگ مناسب چاپ افست در ایران در مقالات بعدی صحبت خواهیم کرد.
  • عکسهایی که در طرحتان استفاده میکنید حتما با استفاده از camera raw filter عملیات اصلاح رنگ و نور و غیره را اعمال نمایید.
  • برای تبدیل سیستم رنگ RGB به CMYK از گزینه تغییر Image-Mode به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا رنگهای بسیاری در این پروسه از دست خواهد رفت و جذابیت طرح بسیار کاهش پیدا میکند ، بهترین راه استفاده از گزینه edit و سپس convert to profile است که چندین گزینه جهت بهترین تصویر در اختیار کاربر میگذارد.
  • برای استفاده از رنگ مشکی در متون طرحتان از K=100 استفاده کنید و قسمتهای تمپلات را که می خواهید مشکی پر باشد و بور نشود در باکس رنگ در جلوی RGB ارقام را 0 تایپ کنید و هر عددی معادل آن در CMYK ظاهر شد از همان ارقام استفاده کنید.
  • حاشیه امن برش را حداقل 3 تا 5 میلیمتر در هر سمت در نظر بگیرید تا طرحتان برش نخورد و نازیبا شود.
  • از over print تنها در جایی استفاده کنید که متن تک رنگ مشکی بر روی یک رنگ دیگر دارید مثل مشکی روی نارنجی.

با مطالعه پست های اشاره شده در لینک های بالا و موارد مهمی که در این پست خدمتتان تقدیم گردید مطمئنا تونایی های شما دوستان در طراحی چاپی  افزایش پیدا خواهد کرد.
گروه تبلیغاتی مستر دیزاین با تجربه ای که در این 16 سال کسب نموده است با تیمی متخصص ، خوش ذوق و آشنا با تکنیکهای روز صنعت چاپ و طراحی در خدمت شرکتها ، موسسات ، کارخانه جات و برندها برای انجام کلیه امور طراحی و تبلیغاتی میباشد. با سفارش آنلاین طراحی خود ما را همراه خود کنید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “چاپ افست و آموزش نکات کلیدی

  1. مهدی گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    سوالی در موردنوع مانیتور های موجود در بازار برای کار طراحی و چاپ دارم. به نظر شما کدامیک از برندها و مدل هایی که در حال حاضر در بازار موجود است کالیبراسیون مناسب چاپ دارند که از لحاظ رنگ چاپی با مانیتورهای crt یکسان است ؟
    آیا مدل های asus سری vx و یا سری pa انتخاب مناسبی است ؟
    ممنون میشم که راهنمایی کنید.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام خدمت دوست عزیز آقا مهدی
      در مورد سوالتون بهترین برند مانیتور برای طراحی چاپی اول برند Dell هست که اگر اورجینالش رو پیدا کنید تنوع زیادی داره و واقعا عالی و عمری کار میکنه. بعد از اون برند BenQ بخصوص مدل SW 271 IPS و PD 2700Q هست و بعد از اون هم ASUS مدلهای VP278QG , PA329Q در درجه های بعدی هستند ولی به شخصه Dell و BenQ رو بیشتر تائید میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *