آموزشی, صنعت چاپ, مستربلاگ

تبدیل فایل RGB به CMYK

تبدیل فایل rgb به cmyk اصولی

بهترین روش تبدیل فایل های rgb به cmyk

تبدیل اصولی فایل ها و تصاویر با فضای رنگی rgb به cmyk جهت بالاترین درصد تشابه رنگی فایل ها و تصاویر داخل مانیتور، با کار چاپی افست روی کاغذ، همیشه از بزرگترین مشکلات طراحان و صاحبان برند که حساسیت خاصی در این باره دارند ، بوده و هست ، زیرا ما در هر نرم افزاری اعم از فتوشاپ ، ایلوستریتور ، ایندیزاین یا کورل دراو طراحی خود را انجام دهیم تصاویر و رنگهایی که در مانیتور از آنها استفاده میکنیم اگر اصول را به درستی رعایت نکنیم نتیجه جالبی نخواهیم گرفت.


قبل از اینکه به سراغ روش تبدیل مود رنگ RGB به CMYK برویم لازم می دانم چند مورد را یادآور شوم :

  • ابتدا پروفایل نمایشگر خود را با کارت گرافیک و نرم افزار مورد استفاده خود تنظیم و هماهنگ کنید و تا حد امکان از نمایشگرهای مناسب کار طراحی استفاده کنید.
  • از مانیتورهای کرو و ال ای دی هایی با کنتراست بسیار بالا که توانایی نمایش رنگ مشکی زیر %10 را ندارند استفاده نکنید.
  • و مهمترین نکته ، حتما مانیتور خود را با توجه به نور محیط کالیبره کنید و اگر تخصصی در این مورد ندارید از دستگاه اتوکالیبراسیون استفاده نمائید.

حال که مراحل بالا را رعایت نموده اید فرض را بر این می گذاریم که میخواهید در یک کاتالوگ که در ایندیزاین طراحی کرده اید تصویری RGB را که سراسر پوشیده از رنگهای روشن و فسفری است که به اصطلاح out of gamut نیز می نامند را ابتدا در نرم افزار فتوشاپ اصلاح رنگ کنیم و پس از بهترین نتیجه فایل را سیو و وارد کنیم که بایدها و نبایدها در زیر توضیح داده می شود.

  • توجه !!! اشتباه ترین روش این است که از طریق تیک زدن Image–> Mode –> cmyk color اقدام به تغییر مود کنید.
  • استاندارد ترین و حرفه ای ترین روش استفاده از منوی Edit–> Convert to Profile و سپس با ظاهر شدن باکس زیر و تنظیماتی که مشاهده میکنید با استفاده از منوی کشویی که با اعداد 1234 مشخص شده هر کدام از این 4 آپشن را تک به تک در حالت نمایش همزمان امتحان کنید و هر کدام روی عکس شما جواب بهتری داد، همان را اوکی کنید.

برای درک بهتر موضوع و اینکه تفاوت و اختلاف خروجی رنگ را به وضوح ببینید به عکس زیر توجه کنید، لازم به ذکر است که حاصل این تغییرات و نتیجه مثبت این تغییرات زمانی که کار چاپی را مشاهده نمائید به وضوح قابل رویت می باشد.

در مقالات بعدی به طور کامل به پروفایل رنگ و تشریح آن خواهیم پرداخت. گروه تبلیغاتی مستر دیزاین

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “تبدیل فایل RGB به CMYK

  1. mohammad گفت:

    like.it was a useful instruction.tnx

  2. محمد گفت:

    سلام.
    من همین روشی که گفتید رو انجام میدم، اما رنگ ها در خود فوتوشاپ تغییر میکنن!
    چکار باید کنم رنگها تغییر نکنن؟!

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام
      این روش استاندارد و صحیح تغییر مود رنگ در پکیج ادوبی هست و رنگهای بسیاری حفظ میشود اما در صورتی که حیطه رنگی خیلی خارج از محدوده cmyk نباشد. به عنوان مثال سبز فسفری یا زرد بسیار روشن با این روش و هیچ روش دیگری حفظ نمی شود مگر آنکه از رنگهای پنتون استفاده شود. برای بدست آوردن رنگ مناسب چاپ از مثلث اخطار Color Picker بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *