تبلیغات و برندینگ, مستربلاگ

اهمیت انتخاب رنگ سازمانی

انتخاب رنگ سازمانی

رنگ سازمانی معرف هویت برند

رنگ از مهمترین و تاثیر گذارترین پدیده های خلقت است که چشمان انسان در مقایسه با سایر موجودات در مشاهده آن بالاترین قدرت تشخیص و تفکیک را دارد و ذهن انسان قابلیت ثبت رنگ های بسیاری را در قیاس با حواس بویایی و شنوایی دارد، رنگها تاثیرات بسیاری در روح و روان ، آرامش و خشم ، گرسنگی ، تشنگی ، احساس های عاشقانه ، حس ترغیب و موارد دیگر بسیاری دارد و به راحتی میتواند حال و هوای بیننده رنگ را تغییر دهد.

حال با توجه به توضیحات بالا قدرت و تاثیر رنگ را در زندگی روزمره انسانها درک کردیم ، اما هدف از این پست اهمیت انتخاب رنگ سازمانی برای موفقیت یک برند است که بیشترین استفاده را در تبلیغات و معرفی آن برند ایفا میکند.
در پست های پیشین با موضوع طراحی لوگو و انتخاب رنگ سازمانی توضیحات کاملی درباره انتخاب رنگ لوگو و سبک طراحی لوگو ارائه گردید ، اما انتخاب رنگ سازمانی برای شرکت ، موسسه و بخصوص برند تجاری ما تنها مختص لوگو یا نشان تجاری نمیشود بلکه باید محدوده فعالیت خود را بسیار گسترده فرض کنید و سالهای آینده را نیز مد نظر داشته باشیم.


به عنوان نمونه از کوچکترین ملزومات گرافیکی مانند ست اداری گرفته تا بزرگترین مثل جعبه های بسته بندی ، هدایای تبلیغاتی ، تابلوهای سردر شعب ، نمایندگیها ، تبلیغات چاپی و تیزرهای تلویزیونی همگی نیازمند رنگی ثابت ، متمایز و مرتبط با نوع فعالیت شغلی ما هستند مهمتر از همه رنگی را انتخاب کنیم که اول از همه برای خودمان جذاب باشد و سریعا برایمان خسته کننده و تکراری نشود چون زمانی که برند ما شناخته شود تغییرات در رنگ یعنی، مرگ برند.

روانشناسی رنگ

رنگ ها هر کدام حاوی انرژی و پیامهای منفی و مثبتی هستند که این تاثیرات و انرژی ها را به ذهن بیننده منتقل میکنند، آگاهی از تاثیرات رنگ ها بر ذهن انسان را روانشناسی رنگ مینامند به طوری که امروزه به یک علم تبدیل شده و آنقدر گسترده و پیچیده است که در چند خط و صفحه نمی توان به آن پرداخت. این علم در زندگی انسان به حدی تاثیرگذار و مهم است که متخصصان روانشناسی از علاقه یک شخص به رنگی خاص به هویت شخصیتی فرد پی میبرند.
برندهای بزرگ و قدرتمند دنیا نیز این نکته اساسی را به خوبی درک کرده اند و در تبلیغاتشان به بهترین نحو از رنگ ها بهره می برند در کتابچه راهنمای برند یا همان برند بوک نیز یکی از مواردی که به آن بیشتر از سایر بایدها و نبایدهای برند به آن اشاره میشود، کد دقیق رنگهای سازمانی برند است.


برای درک بهتر موضوع چند رنگ شناخته شده را مورد بررسی قرار می دهیم :

  • قرمز : هیجان آور ، نشان دهنده فوریت، ترغیب کننده احساس قدرت و انرژی ، اشتها آور و همچنین یادآور طعم تندی
  •  آبی : آرامش بخش ، برانگیختن حس آرامش و دلگرمی ، یادآور حس خنکی، سرما و آب
  • سبز : نماد آبادانی و پیشرفت ، انتقال حس امید ، سمبل سلامتی و اورگانیک بودن یادآور بوی جنگل و گیاه
  •  زرد : نماد جوانی و شادابی ، فعال کننده حس خلاقیت ، اما بهتر است به عنوان رنگ مکمل استفاده شود.
  • سیاه : نماد تاریکی ، یاس و یادآور حس ترس اما در مواقع بسیاری نشان دهنده لوکس بودن نیز می باشد.
  • صورتی : رنگی خنک ، معمولا مختص خانم ها ، آرامش بخش ، یادآور حس لطافت و در بعضی موارد کودکانه
  • سفید : بر عکس مشکی سمبل خوبی ، پاکی و خلوص

نتیجه کلی انتخاب رنگ سازمانی

با استناد به مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم ، تا حد زیادی با اهمیت انتخاب رنگ سازمانی برای برند یا شرکت خود آشنا شدید و این نکته را نباید فراموش کرد که تنها یکبار حق انتخاب داریم لذا تعویض هر چند وقت یکبار رنگ سازمانی از لحاظ قوانین برندینگ امریست کاملا مردود پس ابتدا در این کار از اشخاص متخصص مشاوره بگیرید سپس بازار هدف خود را از جهات متفاوت بسنجید و بدانید که با چه قشری ، در چه سنی و با چه سطح تحصیلاتی و مهمتر از همه با چه جنسیتی (مذکر یا مونث) سر و کار دارید تا با احتساب به همه این موارد به رنگی مناسب ، خاص و جذاب برسید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “اهمیت انتخاب رنگ سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *