آموزشی, مستربلاگ

انتخاب بهترین فرمت عکس جهت طراحی

بهترین فرمت عکس

رایج ترین فرمت های عکس در طراحی

برای انتخاب بهترین فرمت یک عکس یا تصویر چه طراحی شده باشد یا عکس روتوش شده یک عکاس، حتما نیاز به ثبت تصاویر خلق شده، اولین و مهمترین نیاز ما است، خوشبختانه هر نرم افزار طراحی پسوندهای ورودی و خروجی بسیاری را ساپورت میکنند اما این شخص طراح یا عکاس است که باید با توجه به نیاز خود فرمت مورد نظرش را انتخاب نماید، اعم از اینکه به چه کیفیت و حجم تصویری و با چه تعداد و تنوع رنگی نیازمند است.
برای درک بهتر موضوع محبوب ترین و کاربردی ترین فرمتهای تصویری را با خواص هر یک به اختصار در زیر بررسی خواهیم کرد:

Gif :

فرمت گیف در میان سایر خروجی های تصویری جزء کوچکترین و ضعیف ترین ها می باشد و در ابتدا برای انتقال تصاویر وب کم از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده میشد که آن هم به دلیل ساپورت این فرمت از 256 رنگ است که نتیجه آن حجم بسیار کم فایل نهایی می باشد و در حال حاضر برای آگهی های تبلیغاتی متحرک و بنرهای تبلیغاتی کوچک از فرمت گیف بیشترین استفاده را شامل می شود و در کل کیفیت مناسبی ندارد.

Png :

از محبوب ترین فرمتهای تصویری در دنیای اینترنت می باشد به این سبب که از میلیون ها رنگ پشتیبانی میکند و برای خروجی از لوگو یا تصویر یک محصول با درخشندگیهای مختلف و طیف وسیعی از رنگها مناسب است، از قابلیتهای این پسوند میتوان به ساخت تصاویر با سایز بزرگ ، حجم مناسب و همچنین ترنسپرنت بودن تصویر نام برد که این فرصت را به کاربر می دهد که لوگو و تصاویر خود را بدون بکگراند و دور بر شده به صورت تک لایه و با کیفیت مناسب در اختیار علاقه مندان قرار دهد، البته بین بسیاری طراحان این اختلاف وجود دارد که فرمت png برای استفاده در نرم افزارهایی مانند ایلوستریتور و … جهت چاپ افست مناسب است؟ که نظر شخصی بنده این است که برای این امر و حفظ حالت ترنسپرنت و رنگ مناسب تصویر از فرمت psd استفاده کنند و فایلهای پی ان جی را در طراحی وب و آرشیو عکسهای دور بر استفاده نمایند و نه چاپ آن هم افست.

jpg :

و اما پسوند جی پی جی از محبوب ترین و بنام ترین خروجی های تصویری که در همه کامپیوترهای مک و ویندوز و برای انواع مرورگرهای دنیا شناخته شده و قابل نمایش است، بیشترین استفاده در گالری عکسهای موجود در اینترنت و عکسهای دوربین های خانگی و موبایل ها می باشد و قابلیت این را دارد که به راحتی تغییرات کیفیتی و حجمی متنوعی را روی آن اعمال کنید.
موارد کاربردی این پسوند در آرشیو گالری عکس های اینترنتی با حجم و کیفیت مناسب است، البته بسیاری از همکاران عزیز از این فرمت برای چاپ افست استفاده میکنند که اکیدا این کار را پیشنهاد نمیکنم زیرا در پروسه فشرده سازی jpg مقدار زیادی از رنگها و پیکسلها که با چشم قابل رویت نیستند حذف میشوند که در موقع چاپ تاثیراتش به وضوح قابل رویت است.

Tiff :

فرمت tiff به جرات یکی از بهترین پسوندهای خروجی نرم افزارهای گرافیکی بیت مپ مانند فتوشاپ است، اما اگر به دنبال فایل کم حجم هستید دور این فرمت را خط بکشید زیرا به جهت کیفیت بسیار بالایش که حتما پیشنهاد هم میکنیم که به صورت LZW خروجی گرفته شود، حجم بالایی دارد و همانند فایل psd که قابلیت نگهداری لایه به لایه فایل سورس را دارد به همان اندازه برای آرشیو طرح های فتوشاپی طراحان قابل اعتماد است.

اما بسیاری از دوستان و بازدیدکنندگان سایت سئوال کرده بودند که اگر بخواهیم در یک نرم افزار وکتور بیس مانند ایندیزاین یا ایلوستریتور تصویری را با بهترین کیفیت  جهت چاپ افست وارد نرم افزار و پروژه طراحی خود کنیم چه فرمتی را پیشنهاد میکنید؟ قبل از هر توضیحی نگاهی به مطالب چاپ افست و آموزش نکات کلیدی ، بهترین فرمت فایل برای چاپ افست و چاپ افست و انتخاب نرم افزار مناسب بیاندازید و سپس توضیحات پایانی این مطلب را مطالعه نمایید.
بهترین فرمت تصویری که میتوان از آن در نرم افزارهایی مانند ایندیزاین استفاده کرد برای تصاویر با بکگراند tiff کمپرس شده با تکنیک lzw و با رزولوشن 300 و مود رنگ cmyk است و اگر نیاز به تصویری با حاشیه های دور بر شده و بکگراند شیشه ای یا ترنسپرنت دارید فرمت psd با همان مشخصات فایل تیف بهترین گزینه است و توصیه میکنم از عکس یا تصاویری به غیر از این دو مورد در چاپ افست استفاده ننمائید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای بیست سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

1 دیدگاه در “انتخاب بهترین فرمت عکس جهت طراحی

  1. علی گفت:

    ممنونم بابت توضیحات بسیار خوبتون عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *