صنعت چاپ, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

رنگ مشکی مناسب در چاپ افست

دفترچه پنتون کوتد

اصول استفاده از رنگ مشکی در چاپ افست

انتخاب رنگ و بخصوص انتخاب رنگ مشکی از جمله مواردی در طراحی چاپی و علی الخصوص چاپ افست است که نیاز به تجربه و آزمون و خطاهای زیادی دارد، زیرا اکثر رنگها انتخاب و چاپشان در مقایسه با رنگ مشکی آسان تر است.

مشکل شماره 1) بسیار برایمان پیش آمده که کاتالوگی طراحی کرده ایم و به خیال خودمان رنگ متن هم سیاه یا مشکی انتخاب کرده ایم ولی زمانی که کاتالوگ یا فلایر ما چاپ می شود متن مشکی رنگ ظاهری نازیبا پیدا کرده و مانند اینکه چند بار روی هم چاپ شده چشم را آزار می دهد و در مواقعی لبه های زرد و سرخ آبی در کار دیده می شود و در بهترین حالت اگر این اتفاق نیوفتد متون سیاه ما بسیار تیره و اشباه شده از رنگ سیاه است.

مشکل شماره 2) زمانی است که میخواهیم یک جلد کاتالوگ یا پوستر یا کارت ویزیت را طراحی و چاپ کنیم و سفارش دهنده توقع یک رنگ مشکی پر کلاغی پر و زیبا را از خروجی چاپی طرح ما دارد ، اما در پالت رنگ تیره ترین رنگ را که به چشم می بینیم استفاده می کنیم و در بسیاری مواقع اشتباه C M Y K=100 را انجام می دهیم یعنی همه رنگها روی 100 که این هم بسیار اشتباه است. نتیجه کار، اول با یک سیاه بور که به زردی میزند در اکثر اوقات مواجه می شویم و نتیجه کار دوم هم سیاهی بسیار تند که 99 درصد خطوط عمودی و لکه هایی روی آن می بینیم که بسیار هم دیر خشک می شود زیرا از هر 4 رنگ تا حد 100 درصد استفاده کرده ایم و نتیجه خوبی هم حاصل نشده.

مشکل شماره 3) این مورد برای افراد بسیاری حتی حرفه ای ها هم گاهی پیش آمده که بکگراندی حاصل ترکیب چند رنگ داریم مانند نارنجی و میخواهیم متنی سیاه رنگ را روی آن تایپ کنیم که اکثرا از K=100 استفاده می کنند تا اینجای کار درست است ولی نتیجه کار چاپی متونی بر روی بکگراند نارنجی خواهد بود که لبه های متون به سفیدی میزند و در اصطلاح چاپی برفک میزند و تنها دلیلش اشتباه طراح است که گزینه Over print Fill را در ایلوستریتور و ایندیزاین و Multiply را در فتوشاپ انتخاب نکرده است.

 

 

در راهنمای گرافیکی بالا به وضوح و سهولت نشان داده شده که از درصد رنگهای مشکی به چه نحو و چگونه استفاده کنید تا بهترین فرمت خروجی فایل را بگیرید و در نهایت چاپ کنید و از رنگهای مشکی در طرحتان لذت ببرید.

تا اینجای کار همه چیز قابل فهم و درک برای افراد مبتدی نیز هست به غیر از over print که توضیح خواهم داد.

over print چیست ؟

اوور پرینت “Over Print” که معنای لغوی آن بیش از چاپ یا بالای چاپ است که در نرم افزارهای طراحی چاپی گزینه و امکانی با این نام وجود دارد در فایل خروجی ما کدی را می گنجاند تا در زمان چاپ این دستور را از طریق زینک به ماشین چاپ منتقل کند که در هر جا که معمولا متن های با رنگ K=100 موجود هستند که در یک بکگراند رنگی قرار گرفته اند ابتدا زیر هر متن را با رنگ بکگراند پر کند و سپس مشکی 100 درصد را روی آن چاپ کند تا دیگر خبری از سفیدکها و برفکهای حاشیه متن نباشد.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “رنگ مشکی مناسب در چاپ افست

  1. مینا جاودانی گفت:

    سلام لطف میکنید مثل این مقاله که شماره رنگهای استاندارد مشکی رو در جاهای مختلف نوشتید در مورد زیبا درآوردن رنگ طوسی و نوک مدادی به صورت تمپلات و متن هم توضیحاتی بدید .تشکر از زحماتتون.

  2. رادیاتور قرنیزی گفت:

    خیلی خوبه

  3. tion گفت:

    نحوه multiply کردن رنگ مشکی را در فتوشاپ توضیح ندادید لطفا راهنمایی کنید چگونه رنگ مشکی را مولتی پلی کنیم .

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام
      استفاده از حالت multiply در فتوشاپ همان کار over print را در نرم افزارهایی مانند ایلوستریتور را انجام میدهد. استفاده از این دو حالت تنها زمان استفاده از کد رنگ سیاه K=100 آن هم برای متون ریز است که رنگ Solid در زیر متن قراردارد.
      برای multiply در فتوشاپ در پالت لایه ها متن خود را انتخاب و در منوی کشویی Blending Mode حالت multiply را انتخاب نمایید و تمام.

  4. یاسین گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من امروز معلمم یه سوال ازم پرسید که اگر بخوایم یه کار تمپلات مشکی انجام بدیم مهم هست که به زاویه های رنگ c m y k توجه کنیم یا ن من بهش گفتم خوب وقتی میخوایم تمپلات مشکی انجام بدیم فقط باید زاویه رنگ مشکی رو در نظر بگیریم اما در جوابم گفت بستگی داره و جوابشا از یه آدم حرفه‌ای سوال کن که من تو اینترنت شمارو پیدا کردم میشه خواهش کنم جوابم رو بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *