آموزشی, طراحی سایت, مستربلاگ

فرمت svg چیست و چه مزایایی دارد

آیکون نماد اس وی جی

فرمت SVG را بهتر بشناسیم

فرمت SVG را اگر بخواهیم به بهترین نحو معرفی کنیم در حقیقت مادر تصاویر برداری در فضای وب است ، به یاد دارید در مقالات پیشین در مورد بهترین فرمت برای چاپ افست صحبت کردیم و در تهایت به فرمت برداری یا همان وکتوری pdf رسیدیم که دلایل و برتریهای تصاویر برداری را نیز توضیح دادیم.
اما بارها در وب سایت های مختلف به آیکونها و تصاویری برخورده ایم که همانند یک فونت هر چقدر هم که روی آن زوم میکنیم به پیکسل و دندانه دندانه شدن مانند سایر تصاویر بر نمی خوریم و تمامی خطوط و لبه ها صاف و یک رنگ هستند و جای جالب تر اینجاست که این تصاویر حجم کمتری در تقابل با سایر فرمتهای مرسوم در وب مانند png و jpg دارند. فرمت این تصاویر svg می باشد که این روزها دارد جای png را تصاحب میکند.

تاریخچه فرمت SVG

SVG مخفف کلمات Scalable Vector Graphics به معنی گرافیک برداری مقیاس پذیر میباشد که در محیط وب کاربرد دارد. SVG برای اولین بار تحت عنوان نسخه 1.1 در ژانویه سال 2003 توسط کنسرسیوم w3 توصیه شد زیرا با این تکنولوژی جدید حجم عکس ها کاهش یافته و کیفیت انها نیز در کلیه سایزها حفظ میشود.

شاید برای خیلی ها این سئوال پیش آید که علت این کم حجمی فایلهای svg و وضوح تصاویر به نوعی که رزولوشن دیگر نقشی در آن اجرا نمی کند به چه علت است ؟ جواب کاملا مشخص است زیرا فایلهای اس وی جی بر خلاف png و jpg بر پایه پیکسل و تعداد پیکسل در هر اینچ ( رزولوشن) که کیفیت تصویر را مشخص میکند پایه گذاری نشده است و تنها کدهای XML هستند که اشکال هندسی ، خطوط ، رنگ و زوایای هر تصویر را تشکیل می دهند ، برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را که با فرمت svg طراحی گردیده در برنامه notepad باز می نمائیم و نتیجه کدهایی هستند که مشاهده می کنید.

مزایای فرمت SVG در مقایسه با فرمتهای مرسوم

  • حجم بسیار پایین اس وی جی در مقایسه با سایر فرمتهای پیکسلی
  • قابلیت تغییر اندازه تصویر بدون تغییر در حجم نهایی فایل
  • قابلیت تغییر اندازه فایل بدون افت کیفیت درست برعکس فرمت png و jpg
  • توانایی باز شدن فایل تصویری در نرم افزارهای مختلف و نمایش کدهای تشکیل دهنده فایل در تکست ادیتورهایی مانند notepad ، word و …
  • ادیت کردن تصاویر هم از طریق کدهای XML و هم نرم افزارهای گرافیک برداری مانند کرل دراو و ایلوستریتور.
  • SVG یک استاندارد توصیه شده توسط W3 می باشد و این یکی از نکات برجسته این فرمت میباشد.
  • قابلیت موقعیت یابی دقیق جزء به جزء تصاویر
  • پشتیبانی از CSS
  • قابلیت جستجوی متن در درون تصاویر گرافیکی
  • ساپورت اکثر مرورگرهای محبوب دنیا از این فرمت بخصوص در سال اخیر بخصوص مرورگر کروم.

نرم افزارهای ساخت و ادیت فایل های SVG

برای ساخت یک فایل svg پیشنهاد اینجانب به عنوان یک طراح گرافیک و یک وبمستر اول نرم افزار محبوب Adobe illustrator و در درجه دوم Corel Draw می باشد نرم افزارهای متفرقه و کاربردی دیگری مانند Inkscape و Uniconvertor نیز که اپن سورس نیز می باشند هم به کارتان خواهد آمد.

پیشنهاد پایانی : اگر جزء طراحان وبی هستید که سرعت لود سایت و کیفیت آبجکت های گرافیکی موجود در سایتتان برایتان اهمیت زیادی دارد و بخصوص با جا افتادن نمایشگرهای رتینا که کاربرد بسیاری دارند پیشنهاد میکنیم از فرمت تصویری svg استفاده کنید و تا حد امکان سعی کنید تصاویر بسیار پیچیده و پراز رنگ و گرادیانت را در این فرمت به کار نبندید، اصولا SVG مناسب برای طراحی به سبک فلت دیزاین است.

[carousel_posts_sc type=”cbp_type02″ scroll=”yes” speed=”1200″ to_show=”12″ posts_per_line=”3″ category=”web-design”]
author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *