صنعت چاپ, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

علت تغییر رنگ فایل پس از چاپ

تغییر رنگ طراحی بعد از چاپ

تغییر رنگ فایل پس از چاپ و بخصوص چاپ افست شاید مشکل بیشتر طراحان گرافیک و خصوصا طراحان ایرانی باشد زیرا طراحانی که به امور چاپ تسلط کامل داشته باشند اندک هستند و معمولا لیتوگرافان عزیز در بسیاری مواقع این ضعف طراحان را پوشش می دهند، اما به مانند مطالب پیشین که در مورد مشکل تیرگی تصاویر پس از چاپ و رنگ مشکی مناسب در چاپ افست صحبت کردیم میخواهیم بدانیم که علت تغییر رنگ های موجود در فایل طراحی پس از چاپ افست چیست ؟ و چه راه حلی دارد که درصد خطا و نزدیکی رنگ ها را به کمترین مقدار لازم برسانیم.

علت تغییر رنگ فایل پس از چاپ چیست؟

ابتدا بدانیم که در محیط رنگی RGB که وابسته به نور و درخشندگی هست طراحی میکنیم و نتیجه کار قرار است بر روی کاغد و با محیط رنگی CMYK که مبتنی بر چهار رنگ و مرکب آب  است چاپ شود پس اصولا مقایسه از پایه ایراد دارد اما زمانی که مشغول طراحی و رنگ آمیزی طرح خود هستیم و قرار است این طرح چاپ افست شود در بسیاری موارد طراح بدون دقت به پالت پیکر “color picker” یک رنگ را انتخاب میکند بدون توجه به اینکه سیستم با علامت مثلث شکل به ما اخطار میدهد که رنگ انتخابی ما خارج از محدوده پوشش سیستم رنگ cmyk می باشد و به همین علت نرم افزار نزدیکترین رنگ را که غالبا پیشنهاد جذابی هم نخواهد بود به صورت اتوماتیک جایگزین رنگ انتخابی میکند.

اختلاف رنگ فایل با چاپ
پروفایل رنگ بر روی حالت پیش فرض CMYK و احتمالا Swop قرار می دهیم و توجهی به متریالی که قرار است کار بر روی آن چاپ شود نمی کنیم، عکسها را بدون اندکی تصحیح رنگ وارد طرح میکنیم و در نهایت خیلی حرفه ای کار کنیم مود رنگ را از RGB به CMYK با یک تیک تغییر می دهیم و در نهایت یک خروجی jpg یا Tiff می گیریم و فایل را تحویل چاپخانه می دهیم!!!

چند روز بعد نتیجه کار فاجعه ؟؟!! رنگها تیره و متفاوت ، عکسها با رنگ های غیر واقعی و… که احتمالا با آن مواجه شده اید.
مثال بالا به سهولت اشتباهات یک طراح را بازگو کرد و اگر شما نیز از همین روش استفاده میکنید علت تغییر رنگ فایل ها بعد از چاپ کاملا مشخص است.

روشهای دستیابی به رنگ دلخواه در چاپ افست

برای رسیدن به نزدیکترین رنگ استفاده شده در طراحی و تطابق آن با کار چاپ شده بر روی کاغذ موارد مهمی وجود دارد که به دلیل اینکه به تعدادی از آنها در گذشته پرداخته ایم ، این نکات را به صورت تیتر وار بررسی میکنیم :

  • از نمایشگرهای ال ای دی یا مشابه که استفاده عمومی و معمول دارند در طراحی چاپ آن هم از نوع حرفه ای به هیچ عنوان استفاده نکنید، و حتما از نمایشگرهای مخصوص امور طراحی چاپ که برندهای معروف تولید میکنند و مجهز به پنل محافظ نور محیط و دستگاه اتو کالیبراسیون هستند استفاده کنید بخصوص سری که پروفایل Adobe RGB و بالاتر را ساپورت میکنند ، به عنوان نمونه یکی از این نمایشگرها را میتوانید در زیر مشاهده کنید.

BenQ_PG2401PT

  • در آغاز ساخت سند طراحی خود طبق توضیحات قبلی بهترین پروفایل رنگ برای چاپ افست را انتخاب نمائید.
  • در تبدیل فایل RGB به CMYK که معمولا پس از تصحیح رنگ عکسها کاربرد دارد، طبق اصول ذکر شده عمل کنید.
  • هر رنگی که در نمایشگر خود ملاحظه میکنید به دلیل استفاده از سیستم RGB درخشندگی و جذابیت بالاتری در حدود 20 تا 25 درصد دارد پس استناد 100% را کنار بگذارید و به مشتری قول همان رنگ را ندهید.
  • تا جایی که امکان دارد و طراحی این اجازه را به شما میدهد از رنگهای آماده Pantone استفاده کنید.
  • انتخاب بهترین فرمت عکس جهت طراحی یکی از نکات مهم در نتیجه کار نهایی می باشد.
  • بهترین چاپ افست و انتخاب نرم افزار مناسب دو مقوله جدا نشدنی هستند ، به همین علت از نرم افزارهای برداری و وکتور بیس در طراحی استفاده کنید.
  • و در نهایت و مهمترین قسمت کار انتخاب بهترین فرمت فایل برای چاپ افست می باشد که پیشنهاد اکید میکنم این مطلب و سایر مطالب پیوند شده را جهت بهترین نتیجه کار مطالعه نمائید.

امیدوارم که مقاله فوق در بهتر شدن هر چه بیشتر توانائیهای طراحان خوش ذوق کشورمان کمکی هر چند کوچک کرده باشد.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

7 دیدگاه در “علت تغییر رنگ فایل پس از چاپ

  1. mojtaba گفت:

    سلام وقتتون بخیر…ممنونم از مطالب بسیار ارزشمند شما…
    عکسی رو میخام از فتوشاپ وارد کورل کنم …سوال اینجاست که اول ایا باید نوع کاغذ در color setting مشخص بشه بعد نوع مد در convert to profileو یا برعکس؟
    و چطور وارد کورل بشه این عکس؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از سوالتون
      برای وارد کردن تصاویر داخل کورل دراو بخصوص تصاویر دوربر و ترانسپرنت از فتوشاپ ، بهترین فرمت PSD یا همان فرمت فایل های فتوشاپ است، مزیت استفاده از این فرمت بالاترین سطح کیفیت می باشد. در مورد پروفایل تصاویر پروفایل پیشفرض CMYK را Fogra39 تنظیم کنید و کرل را هم همینطور و در نهایت خروجی مناسبی هم برای چاپ افست روی کاغذ گلاسه و هم کوتد خواهد بود البته برای کوتد به طور تخصصی از Fogra 27 استفاده می شود.

    2. سمانه گفت:

      سلام وقتتوت بخیر
      من با نرم افزار پروکریت کار میکنم و که قسمت cmyk اون خیلی تخصصی نیست ولی براش های خیلی خوبی داره و اونجا خیلی طراحی بهتر و سریعتره
      برای این مسئله میتونید راهنمایی کنید؟مچکرم

  2. mojtaba گفت:

    بسیار سپاسگزارم….
    منظورتون اینه که تنظیمات پروفایل forga39….cmykبرای عکس در فتوشاپ انجام بشه وبا فرمت psdوارد کورل بشه وبعد از اتمام طراحی مجدد درکورل تنظیمات پروفایل انجام بشه؟

    1. فرشید بهمنی گفت:

      سلام دوست عزیز بله دقیقا به همین صورت. برای راحتی کار پیش فرض فتوشاپ و کورل را روی فوگرا 39 بزارید مگر برای کاغذ تحریر باشه که اونم فوگرا 27 توجه کنید که این موارد برای چاپ افست می باشد و نه چاپ دیجیتال.

  3. mojtaba گفت:

    سلام خیلی سپاسگزارم از شما….امیدوارم درخشان تر از همیشه شما رو ببینیم

  4. صعیده گفت:

    سلام من تازه وارد دنیای گرافیک شدم.وقتی اولین کارم رو طراحی کردم توی طرح از آبی سایان استفاده کردم و نارنجی استاندارد و بیشتر نکات رو هم رعایت کردم.ولی توی پرینت(جایی که پرینت گرفتم زیاد استاندارد نبود)
    تفاوت خیلی زیادی با طرحم هست.آبی سایان به آبی تیره و نارنجی استاندارد تقریبا قرمز شده.
    ایراد از DPI پرینتر و کلا امور چاپ هست یا از رنگ های طرح؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *