اخبار گرافیک و طراحی, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

رنگ سال 2018 به روایت شرکت پنتون

رنگ پنتون سال 2018

سالی به رنگ بنفش ماورائی

رنگ و تاثیرات مهمش در روح و روان انسانها آنقدر در این سالها مهم و حیاطی شده که علمی به نام روانشناسی رنگ را بوجود آورده و بسیاری از برندها را بر آن داشت تا رنگی ثابت را با نام رنگ سازمانی برگزینند ، به طوری که رنگها در تمامی جزئیات زندگی ما دخیل شده اند ، از صنعت مد و آرایش و بهداشت ، خوراک ، پوشاک ، دکوراسیون خانه و محل کار تا تبلیغاتی که شبانه روز در رسانه های عمومی و اجتماعی با آن سر و کار داریم و به همین دلایل سالهاست که رنگی به عنوان رنگ سال توسط شرکتی خاص معین میگردد ، اما این انتخاب رنگ سال، تاریخچه ای دارد و آغازی تا به اینجا و زمان حال رسیده است .

تاریخچه انتخاب رنگ سال

لورنس هربرت شیمی دان در سال ۱۹۶۳ ، مبدع سیستمی بود که طبق آن شماره و کد رنگ مشخصی برای هر رنگ تعیین میکرد تا ضریب اشتباه و خطا را برای برگزیدن رنگ در بین عموم مردم از بین برود. این شیوه تشخیصی با گذشت زمان به یک رسم در بین عامه مردم تبدیل شد و هر سال با آغاز سال نو مردم جهان منتظر اعلام رنگ جدید سال می شدند تا اینکه کم کم پشت ویترین اکثر فروشگاه ها شاهد پوشاک با رنگ های سال جدید بودند.

کمپانی نامی پنتون در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا همین امروز تاثیرات بسیار زیادی در تصمیم گیری و انتخاب رنگ سال به سلیقه مردم را دارا می باشد تا به امروز که رنگ سال ۲۰۱۸  با نام بنفش ماورایی با کد ultra violet 18-3838 معرفی گردیده است. شرکت پنتون انتخاب رنگ را طی نظرخواهی با تکنیک های مختلف براساس نظر و نیاز مردم انتخاب میکند و این رنگ تنها رنگی برای فروش بیشتر صنعت مد نیست بلکه نشان دهنده روحیه و حال و هوای مردم در آن سال است است.

مدیر مسئول شرکت پنتون رنگ بنفش ماورائی را برای صنعت دکوراسون داخلی بسیار مناسب می داند. رنگ بنفش در سالهای گذشته به رنگ سلطنتی شناخته میشده و تنها پادشاهان و اطرافیان آنها امکان استفاده ازآن را داشتند. رنگ بنفش به علت ترکیب دو رنگ قرمز و آبی برای تشکیلش، رنگی خنک ، آرامش بخش ، ماندگار و هیجان انگیز به حساب می آید و شناخته شده است. این رنگ هم به عنوان رنگ پایه و هم رنگ مکمل شناخته می شود.

طراحان گرافیک ، دکوراسیون و لباس، لازم است بدانند رنگ بنفش با اکثر رنگها از جمله صورتی ، نارنجی ، زرد و سبز هماهنگی دارد به همین علت مورد پسند آقایان و خانمها و تمامی رده های سنی بانوان مسن و دختران جوان می باشد. این رنگ ترکیبی آرامش بخش میتواند ، محیطی آرام، جذاب و خلاقانه را برای بیننده ایجاد نماید، از سوی دیگر این رنگ نشانگر نوآوری، اصالت و دور اندیشی نیز هم، هست.

امیدواریم که در کشور خودمان هم به این نکات توجه ویژه ای شود و زین پس شاهد طرح هایی متناسب با رنگ سال باشیم.

[carousel_posts_sc type=”cbp_type02″ scroll=”yes” speed=”1200″ to_show=”12″ posts_per_line=”3″ category=”graphic-design”]
author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *