صنعت چاپ, مستربلاگ

بهترین پروفایل رنگ برای چاپ افست

بهترین پروفایل رنگ برای چاپ افستپروفایل رنگ چاپ افست

پروفایل رنگ چیست و چگونه انتخابش کنیم

پروفایل رنگ و انتخاب بهترین پروفایل جهت چاپ طرح هایمان چه برای چاپ افست و چه برای چاپ دیجیتال شاید برای عده کمی از طراحان اهمیت داشته باشد و آن عده کسانی هستند که طراحی و صنعت چاپ را به خوبی می شناسند. البته اگر سایر طراحان تاثیر انتخاب بهترین پروفایل رنگی را بر روی چاپ طرحشان بدانند مطمئنا به این مطلب علاقه مند خواهند شد.

اکثر طراحان گرافیک زمانی که می خواهند پروژه ای را آغاز کنند بدون توجه به پروفایل رنگی تعریف شده در نرم افزارشان طراحی و انتخاب رنگ خود را انجام میدهند و خروجی هم میگیرند ولی نتیجه کار چاپ شده با طرح اصلی که در مانیتور مشاهده می کنند بسیاری از رنگها را یا از دست داده اند و یا از میزان درخشندگی رنگها کاسته شده . کلیه مواردی که اشاره شد تماما مربوط به نبود دانش مدیریت رنگ و عدم آشنایی با پروفایل های رنگ است که منظور ما از چاپ بیشتر چاپ افست می باشد که کاربرد بیشتری در کشورمان دارد.

پروفایل رنگ چیست ؟

هر روزه از وسایل دیجیتال بسیاری مانند مانیتور ، دوربین عکاسی ، اسکنر و پرینترهای خانگی استفاده می کنیم که هر یک تقریبا از یک فضای رنگی استاندارد پیروی میکنند، اما اگر به طور دقیق و تخصصی بررسی کنیم هر یک از این تجهیزات فضای رنگی مختص به خود را دارند.
بر همین اساس، کنسرسیوم بین المللی رنگ، استانداردهایی را در یک قالب ایجاد کرد به نام ICC Profile که روشی است برای تعریف و اشتراک فضاهای رنگی برای هر یک از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری که با مقوله رنگ و چاپ ارتباطی دارند، که به زبان ساده تر پروفایل رنگ نامیده می شود و چنین فضایی ممکن است توسط کارخانه سازنده در دسترس عموم قرار بگیرد یا اینکه یک شخص متخصص و آشنا با این امر آن را تهیه و انتشار دهد.

بهترین پروفایل رنگ برای چاپ افست

در مطالب پیشین راجع به تبدیل فایل RGB به CMYK و همچنین بهترین فرمت فایل برای چاپ افست نکات مهمی گفته شد که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمائید. ابتدا این نکته را بدانید که اکثر نرم افزارهای گرافیکی که با آن کار می کنیم به طور پیش فرض بر روی US. Web Coated (SWOP) v2 تنظیم شده اند که با ماشینهای چاپ افست موجود در کشور ما و کاغذهای مرسوم مانند گلاسه و تحریر خروجی کار چاپی خیلی خوبی به ما نمی دهند و هر چه میزان درخشندگی رنگها بالاتر باشد به قول معروف رنگها بیشتر خفه می شوند، اما این نیز یک راه ساده دارد. ابتدا به تصویر زیر نگاهی بیاندازید.

در تصویر اول یک عکس RGB داریم که قرار است بر روی کاغذ گلاسه (براق-مات) چاپ افست شود به تصویر وسط نگاهی بیاندازید و سپس به تصویر سمت راست در اولین نگاه مشخص است که خروجی پروفایل SWOP در مقایسه با Fogra 39 رنگ ها را بسیار تیره و مات کرده و در جایی ماهیت رنگ تغییر کرده است، حال اینکه قضاوت ما همچنان از روی مانیتور هست و نتیجه واقعی را باید روی کاغذ و بعد از چاپ ملاحظه نمائید که حداقل 20 درصد اختلاف مشهود است.

برای اینکه شما نیز بتوانید به چاپی با کیفیت تر دست پیدا کنید کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

1-ابتدا به منوی بالای فتوشاپ یا ایلوستریتور مراجعه نمایید و روی گزینه Edit و سپس Color Setting کلیک نمایید
2- سپس تنظیمات منوی Color Setting را مطابق شکل برای کاغذ گلاسه روی Fogra 39 و برای کاغذ تحریر Fogra 27 تنطیم کنید و در پایان بر روی گزینه OK کلیک نمائید.

اکنون که پروفایل مربوط به فضای رنگی CMYK نرم افزار خود را تنطیم کردید تنها میماند تنظیم اولیه سند جدیدی که می خواهید طراحی را درونش انجام دهید که آن هم مانند شکل زیر تنظیم نمائید.

در پایان برای دستیابی به بهترین کیفیت چاپ افست و نزدیکی رنگ های مانیتور با طرح چاپی روی کاغذ حتما از نمایشگرهای استاندارد استفاده کنید و پروفایل نمایشگر خود را نیز نصب کنید و کالیبره کردن مانیتور را هم از یاد نبرید. امید است که با کمک دو مطلبی که در اوایل پست به آنها اشاره شد و این مطلب شاهد کارهای چاپی جذاب طراحان عزیزمان باشیم.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “بهترین پروفایل رنگ برای چاپ افست

  1. حبیب نامی گفت:

    پروفایل رنگ ها بخصوص در چاپ افستداستان خیلی گسترده ای داره اگر بتونید در مقالات بعدی کاربرد سایر پروفایلهای رنگی رو هم توضیح بدید عالی میشه. مثلا برای چاپ روی کاغذ روزنامه رنگی از چه پروفایلی استفاده میشه و خیلی موارد دیگه.ممنون از وقتتون که میزارید

  2. بهرام زمان نیا گفت:

    با سلام و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای شما و گروه موفقتون
    میخواستم اگه میتونید درباره پروفایل رنگ مناسب برای چاپ فلکسو و روتوگراور هم یه توضیحاتی بدین
    ممنون

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از اینکه همراه سایت ما هستید جناب زمان نیا.
      انشاا… در مقالات بعدی حتما به مقوله پروفایل رنگ مناسب در انواع چاپ اشاره خواهیم کرد.
      سپاس از نظرتون.

  3. aban گفت:

    سلام و خداقوت خدمت شما
    3تاسوال دارم از خدمتتون سوال اول اینکه برای کاغذ کتان و کرافت از چه پروفایلی استفاده کنم؟
    سوال دوم در مورد فرم عمومی ..من با نرم افزار کرل کار میکنم و چاپخونه های فرم عمومی از ما فرمتjpegمیخوان ایا خروجی گرفتن jpegدرکورل به خوبیه فتوشاپ هست؟
    وسوال اخر اینکه در مورد عکس که تو مقاله هاتون بهش اشاره کردید درمورد تیرگی عکس بعد ازچاپه…ایا روی shape ها هم تاثیر گذاره یا فقط روشنایی عکس رو زیاد کنیم کفایت میکنه؟
    سوالای خیلی مهمی هستن واسم اگه محبت کنید پاسخs بدید لطف بزرگی در حقم میکنید

  4. نیما گفت:

    با سلام شما کاغذ گلاسه و کاغذ تحریر رو توضیح دادید ممنون میشم بفرمایید برای کاغذ کتان 120 گرمی باید تنظیمات روی چه پروفایلی قرار گیرد تحریر یا گلاسه یا یه چیز دیگه برای کاغذ کتان استفاده میشه ؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *