آموزشی, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

اشتباهات رایج در طراحی کاتالوگ

اشتباهات رایج در طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ و اشتباهات طراحان

اشتباهات رایج در طراحی کاتالوگ از مواردی است که طراحان گرافیکی که در این زمینه فعالیت میکنند باید از آنها مطلع باشند و جدا از آنها مشتریان نیز باید استانداردهای یک کاتالوگ حرفه ای را بدانند و در قبال هزینه ای که پرداخت میکنند کاری درخور و کار آمد از طراح بگیرند.

علت از نگارش این مطلب ازدیاد طراحان کم تجربه و خروجی کارهای بسیار ضعیف و سطحی به عنوان کاتالوگ است که حتی ابتدایی ترین نکات فنی نیز در آنها رعایت نمی شود و همین کارهای ضعیف که در بیشتر مواقع با قیمتهای بسیار پایین نیز طراحی میشود ارزش یک کار حرفه ای و استاندارد را زیر سئوال می برد و دیگر معنای کار طراحی کاتالوگ حرفه ای رنگ و بوی خودش را از دست می دهد.

موارد اشتباه در طراحی کاتالوگ

برای اینکه به طراحی کاتالوگی حرفه ای دست یابیم و مشتریان عزیزمان را که در صنوف و خدمات مختلف کار میکنند معنی یک طراحی استاندارد را به خوبی درک کنند، اشتباهات رایج در طراحی کاتالوگ را باید به خوبی بدانند و درک درستی از آن داشته باشند که این موارد را در زیر توضیح خواهیم داد.

استفاده از لی اوت های استوک موجود در اینترنت

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که خصوصا طراحان تازه کار به آن اتکا میکنند استفاده از قالبهای آماده موجود در یکسری از سایتهای معروف و شناخته شده است که اکثرا این قالبها بسیار قدیمی و ناکارامد است بخصوص برای متون فارسی و این قالبها تنها نمای زیبایی دارند و بیشتر آنها فضای مناسبی برای چیدمان عکس و متن کافی ندارند.

بکار بردن متن زیاد در هر صفحه

استفاده از متن زیاد بدون هیچگونه تصویر و المان گرافیکی بخصوص اینکه تصویر یا بگکراند رنگی نیز داشته باشد سریعا چشمان بیننده را خسته کرده و هر چقدر هم اطلاعات مهمی در آن صفحه باشد، بیننده از مطالعه آن صرف نظر خواهد کرد.

استفاده از عکس یا بکگراند رنگی در زیر متن

از دیگر موارد اشتباه که 90 درصد کاتالوگها از این شیوه طراحی منسوخ شده استفاده میکنند قرار دادن یک تصویر یا یک رنگ به عنوان بکگراند در زیر متن کاتالوگ است یا به عبارت ساده تر قالب کاتالوگی که صفحاتش رنگی یا طوسی هستند که به سرعت و در بسیاری موارد سبب آزار چشمان خواننده کاتالوگ میشوند.

استفاده بی رویه از تصاویر

همانطور که متن زیاد به طراحی و اصالت یک کاتالوگ اطمه میزند به همان مقدار استفاده بی رویه و نامنظم از تصاویر خروجی کار را بیشتر شبیه آلبوم عکس میکند تا کاتالوگ ، چون در حقیقت برقراری تعادل میان متن و عکس است که حاصل کار حرفه ای خواهد شد درست به مانند مثال بالا که در یک صفحه سراسر متن و در صفحه کناری متن و تصاویر فشرده در یک صفحه و در مثال پایین هم ازدیاد عکس کاتالوگ را بسیار غیر حرفه ای نشان میدهد.

فشرده کردن مطالب و عکسها داخل صفحات

همانطور که در متن بالا نیز اندکی به آن اشاره شد فشردگی تصاویر و متن در هر یک از صفحات کاتالوگ سبب گمراهی بیننده کاتالوگ خواهد شد و ارتباط برقرار کردن میان تصاویر و متن کار بسیار دشواری است و در این مواقع بهترین پیشنهاد افزایش تعداد صفحات کلی کاتالوگ یا کاهش تعداد تصاویر داخل هر صفحه میباشد.

عدم رعایت حاشیه امن تصاویر و متن

در بسیاری از کاتالوگهای چاپ شده شاهد این موضوع هستیم که قسمتی از عکس ، لی اوت ، شماره صفحه و در بدترین حالت متن اصلی در برش و عملیات صحافی از بین رفته و کات شده است و تنها دلیلش عدم رعایت حاشیه امن برای متن، تصاویر و … کاتالوگ است که اگر این میزان خالی در نظر گرفته شود این اتفاق نخواهد افتاد.

استفاده از فونت نامناسب یا سایز بزرگ

از اولین نشانه های یک کاتالوگ استاندارد و شکیل توازن در تمامی آبجکتهای صفحه آرایی می باشد به این مفهوم که از فونتی زیبا ، روان ، خوانا و غیر فانتزی با رنگ مشکی 70 تا 80 درصد استفاده کنید و تنها برای پر کردن صفحات فونتها را در سایزهای خارج از عرف بکار نبرید و اگر قرار به تغییر رنگ فونت دارید تنها در تیتر مطالب این تکنیک را انجام دهید.

طراحی شلوغ جلد کاتالوگ و استفاده از تصاویر بیش از حد

به عنوان اختتامیه این پست به طراحی جلد کاتالوگ میرسیم که اشتباه بزرگ در طراحی جلد کاتالوگ، قراردادن عکسهای متعدد به همراه گرادیانت های مختلف و متن زیاد است دقیقا مانند مثالی که در تصویر زیر آمده. زیباترین جلدها که مختص کاتالوگ های برندهای برتر دنیا هستند رازی به غیر از طراحی ساده و جسورانه درونشان نمی توان یافت.


مشتریان عزیز و همراهان گرامی گروه تبلیغاتی مستر دیزاین اگر مایل به مشاهده نمونه کارهای طراحی کاتالوگ و فلایر های ما هستید لطفا بر روی لینک آبی رنگ کلیک نمائید.با سپاس

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *