گرافیک دیزاین, مستربلاگ

فلایر تبلیغاتی چیست ؟

طراحی فلایر تبلیغاتی

فلایر تبلیغاتی یا کاتالوگ های تک برگی

فلایر ، کاتالوگ تک برگی ، تراکت و… اسامی است که در بازار چاپ و تبلیغات زیاد به گوشمان خورده ولی به نظر شما همگی این اسامی نام یک محصول هستند یا تفاوت هایی در طراحی و چاپ بین آنها وجود دارد؟ اگر دنبال پاسخ هستید با مستر دیزاین همراه باشید .

فلایر چیست و چه کاربردی دارد ؟

احتمالا در نمایشگاه های مختلف به کاتالوگ های تک برگی که داخل یک فولدر تبلیغاتی قرار گرفته اند که معرف یک یا چند محصول یا معرفی یک شرکت است برخورده اید؟ این برگه ها که 99% در سایز A4 چاپ میشوند فلایر “Flyer” نامیده میشوند.

فلایر ها بیشترین کاربرد را زمانی دارند که شما نیاز به یک پروداکت کاتالوگ دارید ولی به دلیل اضافه و خذف شدن محصولات نمی توانید توضیحات و عکسها را در قالب یک کاتالوگ پیوسته که صفحات دارای شماره بندی هستند و به یکدیگر منگنه یا چسب خورده اند طراحی و چاپ کنید، ولی با استفاده از فلایر به راحتی می توانید برگه مربوط به آن محصول یا تبلیغ آن را کم و اضافه کنید و داخل یک فولدر تبلیغاتی حرفه ای قرار دهید.

 

موارد مهم در طراحی فلایر

  • سایز فلایر بهتر است که از A4 کوچکتر نباشد.
  • نوع طراحی به گونه ای باشد که در یک سمت عکس محصول یا تصویر سازی قرار بگیرد و متون توضیحی در سمت دیگر.
  • اگر تعداد فلایر ها زیاد بود حتما از یک قالب زیبا و خلاقانه ثابت استفاده کنید و برای خسته نشدن چشم بیننده با چند رنگ محدود به کار تنوع بدهید.
  • در یک ست چند عددی فلایر از لی اوت های متفاوت و رنگ و وارنگ استفاده نکنید، درست مانند نمونه فلایرهای آماده که در سایتهای خارجی بسیار زیاد می باشد و به هیچ عنوان با خط ، فونت و گرافیک روز کشورمان همخوانی ندارد و مجموعه ای از اشکال هندسی درهم هستند که در گرافیک غرب نیز کاملا دموده شده اند.
  • برای چاپ فلایر های تبلیغاتی از کاغذ با گرماژ بالای 100 گرم و روکش سلفون استفاده کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند و اندکی لاکچری به نظر آید.
  • استفاده از یووی موضعی و سایر روکشهای جذاب در زیباتر شدن فلایر بسیار موثر است.

تفاوت فلایر با تراکت

با توضیحاتی که در بالا داده شد احتمالا تفاوت را تا حدودی فهمیده اید، ولی برای فهم بهتر موضوع توضیحاتی کوتاه خواهم داد:
تراکت تبلیغاتی غالبا در سایزهای کوچک مانند A5 چاپ میشوند و در بیشتر مواقع برای یک بار خواندن طراحی و چاپ میشوند.
در تراکت ها کمتر از چاپ چهار رنگ و روکش سلفون استفاده میشود و گرماژ کاغذ را در پایین ترین حد ممکن در نظر میگیرند و اینکه تراکت بیشتر ارزش اطلاع رسانی سریع و کوتاه مدت را دارد و در بیشتر مواقع به روش چاپ تک رنگ روی کاغذهای رنگی اجرا میگردد.

نتیجه : فلایر با تراکت چه از لحاظ طراحی و چه چاپ کاملا متفاوت می باشد و متاسفانه همین تفاوت سبب شده ارزش طراحی فلایر در حد تراکت محاسبه گردد. نگاه درست و مقایسه ای باید میان کاتالوگ و فلایر باشد که در یک خانواده هستند.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *