آموزشی, صنعت چاپ, مستربلاگ

رنگ خاکستری یا طوسی در چاپ افست

رنگ خاکستری یا طوسی در چاپ افست

روشهای دست یابی به بهترین رنگ طوسی

رنگ خاکستری یا طوسی در چاپ افست جزء آن دسته رنگهایی است که پس از چاپ در مقایسه با طرحمان تغییرات زیادی میکند و این تغییرات معمولا شامل تیره شدن متن یا باکس طوسی ما پس از چاپ است ولی رنگ های دیگر و تصاویر به خوبی چاپ شده اند. اولین سوال شاید این باشد که مقصر اصلی چاپخانه است ولی در اصل اشتباه را طراح مرتکب شده که نتوانسته رنگ خاکستری را به درستی رنگ آمیزی کند زیرا، همین مورد ساده قوانین خاص خودش را دارا می باشد.

رنگ بندی طوسی در کاتالوگ

به عنوان مثال در کاتالوگ بالا در یک سمت متن و در سمت دیگر یک عکس وسط تمپلات طوسی ملایم مشاهده می کنید. ولی اگر بخواهیم متن این کاتالوگ را از مشکی به خاکستری تبدیل کنیم باید از یک کد رنگ استفاده کنیم؟ قطعا جواب خیر است.

در صنعت چاپ اگر بخواهید همانند یک طراح حرفه ای عمل کنید در استفاده از رنگ خاکستری یا همان طوسی یک فرمول ساده دارد که اگر رعایت کنید مطمئنا جواب خوبی خواهید گرفت که به شرح زیر می باشد.

  • برای متن و نوشته فقط از درصدهای رنگ مشکی یا همان K استفاده کنید مشکی محض K=100 و برای متن طوسی K=70 که هرچه این عدد کمتر باشد خاکستری شما روشن تر خواهد شد.
  • برای باکسها یا تمپلاتهای طوسی مانند مثال بالا که طوسی بخش اعظم طرح ما را تشکیل می دهد حتما و حتما از طوسی چهار رنگ استفاده کنید که آن هم روش آسانی دارد. بعد از تنظیم پروفایل مناسب جهت چاپ افست طرحتان مانند تصویر زیر اعداد RGB را یک عدد یکسان قرار دهید و هر عددی در CMYK معادل RGB مشاهده کردید را برای طوسی چهار رنگتان بکار برید.

آموزش طوسی مناسب چاپ افست

این سه عدد RGB از 0 الی 255 قابل تغییر است و هر چه این اعداد به صفر نزدیکتر شوند طوسی بدست آمده به مشکی و رنگ ذغالی نزدیکتر می شود و اگر این اعداد را 0 قرار دهید معادل CMYK آن یک مشکی 4 رنگ زیبا و استاندارد خواهد بود.

علت استفاده از طوسی چهار رنگ

احتمالا این سوال خیلی ها باشد و اینکه چرا در همه جا از درصدهای رنگ مشکی استفاده نکنیم؟ جواب ساده ای دارد و تنها دلیلش تداخل رنگی در چاپ است زیرا در پروسه چاپ به هر دلیلی اپراتور بخواهد رنگ مشکی را در یک فرم چاپی بالا یا پایین بیاورد مثلا برای روشن تر کردن یک عکس یا نوشته که مشکی در آن تاثیر گذار است، آن زمان رنگ طوسی تک رنگ ما نیز تاثیرپذیر خواهد بود ولی در طوسی چهار رنگ که زیبایی بیشتری نیز دارد این اتفاق دیگر نخواهد افتاد و حاصل کار به رنگ طرح ما در مانیتور نزدیک تر خواهد بود.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “رنگ خاکستری یا طوسی در چاپ افست

  1. مهسا گفت:

    سلام
    من می خواهم کارم را سیاه سفید چاپ افست بگیرم و رنگ طوسی در کارم دارم. برای متن ها و رنگ زمینه اگر از black استفاده کنم و tin را کاهش دهم مثلا ۷۰ درصد مشکلی در فرآیند چاپ به وجود می آید؟

    و اگر دو پالت رنگ مشکی داشته باشم، یکی black با tin۱۰۰ درصد برای برخی متن ها و دیگری black copy با tin ۷۰ درصد برای برخی دیگر از متن ها و زمینه های طوسی، درنهایت چاپ با مشکل روبه رو می شود؟
    ممنون می شوم پاسخ دهید

    1. فرشید بهمنی گفت:

      سلام دوست و همکار عزیز:
      درچاپ تک رنگ که فقط با یک رنگ سروکار داریم راهی به غیر از روشی که گتید نداره!! اما یک پیشنهاد دارم سعی کنید متون درشت مانند تیترها و همچنین باکسهای رنگی و خطوط رو مشکی 100 درصد بگیرید، متون ریز رو هم میتونید 100 بگیرید ولی بهتره از طوسی 70-80 استفاده کنید ولی جاهایی که می خواهید طوسی ملایم دربک کار یا متونتون باشه از درصدهای بسیار پایین مشکی بین 5 تا 10 استفاده کنید زیرا در چاپ افست چیزی هست به نام مرسوم چاقی ترام که رنگها رو بخصوص رنگهای مشکی رو 10 تا 20 درصد از چیزی که ما در اصل توقع داریم تیره تر میکنه.اما در کل با توضیحاتی که دادم مشکلی پیش نمیاد و حتما پروفایل رنگت رو هم تعریف کن قبل از خروجی. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *