صنعت چاپ, مستربلاگ

رنگ پنجم و پنتون چیست

رنگ پنجم یا پنتون چیست

برتریهای رنگ پنجم با چهار رنگ چیست ؟

رنگ پنجم و پنتون از واژه هایی است که نامش را در صنعت چاپ افست و طراحی بارها و بارها شنیده ایم، اما در این میان بسیاری از طراحان هستند که درک درستی از رنگهای پنتون و پنجم ندارند و فوائد و برتری آن را در مقایسه با چاپ چهار رنگ نمیدانند. اگر جزء این افراد و یا علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه هستید با مستر دیزاین همراه باشید.

pantone-cmyk

در تصویر بالا دو نوع چاپ افست را مشاهده میکنید که با لوپ روی آنها زوم شده اما اولین تفاوت که به چشم می آید مشاهده نقاط ترام در چاپ چهار رنگ CMYK  و صافی و یکدستی رنگ در چاپ افست با رنگ پنتون است.
تنها دلیل اختلاف فاحش دو تصویر در تکنیک استفاده از نوع مرکب می باشد که یکی از روی هم نشینی نقاط چهار رنگ cmyk تشکیل شده و در دیگری رنگ مورد نظر از قبل با ترکیب رنگ ها به میزان دقیق پدیدار گشته و یک مرکب ساخته شده و یکدست به ماشین چاپ ریخته می شود، که رنگهای ساختگی یا پنجم را میتوان با یک ماشین چاپ تک رنگ چاپ کرد یا به مخزن رنگ برج پنجم ماشین پنج رنگ اضافه نمود که این مورد بسته به نوع طراحی و استراتژی چاپ شما دارد.

تفاوت مرکب پنتون با مرکب ساختگی چیست ؟

رنگ ترکیبی

مرکب ساختگی همانطور که از نامش پیداست و در عکس بالا نیز مشاهده می کنید از ترکیب دستی 4 مرکب یا کمتر، رنگ اصلی بدست می آید و وابستگی زیادی به دقت و مهارت اپراتور دارد و در اکثر موارد در مواقعی کاربرد دارد که شما یک نمونه رنگ فیزیکی چاپ شده در دست دارید و دقیقا مشابه آن رنگ را برای چاپ مجدد میخواهید.

رنگ پنتون یا ساختگی

مرکب های پنتون در مقایسه با مرکب های ترکیبی و ساختگی برتری های بیشتری دارد زیرا هر کمپانی تولید کننده که مشهور ترین آنها خود پنتون می باشد، دفترچه طیف های مختلف رنگ های تولیدیشان که هر رنگ کد ویژه و انحصاری متعلق به خودش را دارد در اختیار متخصصان حوزه چاپ و طراحی قرار می دهند که زین پس مشتری رنگ سازمانی یا انتخابی خودش را تنها با اعلام یک کد در اختیار داشته باشد و نگران تغییر رنگ در دفعات چاپ های متفاوت نباشد.

پیدا کردن رنگ پنتون مورد نظرتان را با نمونه چاپی در عکس زیر به وضوح میتوانید مشاهده کنید.

رنگ پنجم یا پنتون

یکی از دلایلی که در کشور عزیزمان اکثر چاپخانه ها به جای رنگ پنتون از رنگ های ساختگی استفاده می شود، کمبود مرکب های اورجینال پنتون به دلایل تحریم و … می باشد و رنگ های پنتون موجود در کشور که رایج ترین آنها طلایی و نقره ای است که قیمت بالایی دارد و هزینه چاپ افزایش چشمگیری پیدا میکند.

در پایان اگر رنگ در محصول چاپی شما نقش بزرگی ایفا میکند و چاپ چهار رنگ از درخشندگی و جذابیت محصول شما می کاهد حتما به سراغ رنگ های ساختگی یا پنتون بروید زیرا جذابیت زیادی به محصول چاپی شما میدهد.

در مقالات بعدی درباره آماده کردن فایل چاپی برای رنگ های پنجم و روشهای آماده سازی فایل نهایی صحبت خواهیم کرد.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “رنگ پنجم و پنتون چیست

  1. user777 گفت:

    سلام
    اگه بخوام تو قسمتی از طراحیم رنگ فسفری داشته باشم یعنی از رنگ پنجم استفاده بشه، آیا فقط در هنگام چاپ این عمل انجام میشه و در حین طراحی در فتوشاپ کاره دیگه ای نباید انجام بدم؟
    مرسی

    1. فرشید بهمنی گفت:

      سلام دوست و همکار عزیز
      برای رنگهای فسفری تنها راه استفاده از رنگ پنجم ( پنتون) است . فقط در زمان طراحی شما باید 2 فایل به چاپخونه بدید یکی فایل با چهار رنگ و دیگری برای رنگ پنجم که تنها کاری که لازم است انجام دهید اختصاص دادن یکی از رنگهای CMYK به میزان 100% است. به عنوان مثال در فایل دوم که برای رنگ پنجم است هر جا که قرار است فسفری شود را M=100 قرار دهید و این نکته را با چاپخونه هماهنگ کنید. راه دیگر که نیاز به دو فایل مجزا ندارد استفاده از یک رنگ spot به جای رنگ پنجم در فایل خروجی ما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *