گرافیک دیزاین, مستربلاگ

گرادیانت به دنیای طراحی برگشت

گرادیانت در طراحی گرافیک

گرادیانت یا شیب رنگی در طراحی 2018

گرادیانت یا شیب رنگی در سالهای گذشته و در طراحی ها بسیار استفاده میشد، اما اولین استفاده از این تکنیک ترکیب رنگی، در نرم افزار مایکروسافت ورد بیشترین کاربرد را داشت، تا آنجایی که در هر متنی از این افکت استفاده میشد و برای آن زمان جذاب بود و تا چند سال پیش و حتی همینک در طراحی های بازاری و آماتور از گرادیانت های نامانوس استفاده می شود.
اما از آنجایی که درباره تکنیک های روز طراحی دنیا صحبت می کنیم کاری با طراحی های آماتور نداریم.


حدودا دو سالی است که از فلت دیزاین و متریال دیزاین در سطح حرفه ای بسیار استفاده می شود که در مطالب پیشین درباره اش نوشته ایم و اگر آن مطالب را مشاهده کرده باشید در فلت دیزاین سعی بر آن است که از رنگهای فلت و یک دست استفاده شود و بیشتر آبجکتها و بکگراند ها از یک رنگ با یک شماره خاص استفاده می شود و تا به امروز کمتر از شیب رنگی یا گرادیانت استفاده میشد.

اما از نیمه های سال 2017 و بخصوص آغاز سال 2018 طراحی وارد عرصه جدیدتری شد و آن بازگشت گرادیانت ها به صحنه طراحی ها بود ، ولی نه به مانند گذشته و همگام با روشهای طراحی نوین دنیا پدیدار شد.

از آنجا که در سال 2018 شیب رنگی به معنای واقعی کلمه در همه جا، از وب سایت ها تا هدرهای توییتر، لوگو ها و پوسترها قدم گذاشت. در این میان نیز اینستاگرام قبل از بقیه پیش قدم شد و در اوایل انتقادات زیادی به این شیوه طراحیش شد اما آغاز خوبی برای تغییر سبک طراحی سایر رقبایش شد.

تفاوتی که گرادیانت های جذاب امروزی در مقایسه با شیب رنگ های زننده و نازیبای سالهای پیشین دارد تنها در سه چیز است که اگر سایر طراحان نیز آن را رعایت کنند نتیجه کاری جذاب خواهد شد.

  1. استفاده از تعداد رنگ های محدود، نهایتا دو تا سه رنگ.
  2. استفاده از رنگهایی با اختلاف تنالیته رنگی محدود و نزدیک به هم.
  3. در گرادیانت از استفاده رنگهای متضاد و ناهمگون پرهیز کنید.

یکی از نمونه هایی که در چند سایت محدود دیده ام و مورد پسندم می باشد، مربوط به وب سایت Mixpanel است که طراحی کلی سایت با تکنیک فلت دیزاین و متریال دیزاین انجام پذیرفته اما بجای اینکه در پس زمینه کار از یک صفحه تک رنگ استفاده کنند یک گرادیانت یا شیب رنگی بسیار لطیف را جایگزین کرده اند که یک حالت براق و شیشه ای مانند به کل سایت بخشیده است.

گرادیانت یا شیب رنگی در طرح های 2018

مثال بالا این نکته را به طراحان اثبات میکند که استفاده درست و بجا از شیب رنگ بسیار بسیار می تواند در زیبایی طراحی تاثیر گذار باشد البته به شرطی که استفاده بجا و درست از رنگها را بدانیم.

در پایان چند نمونه دیگر را می توانید مشاهده کنید که در بعضی از این مثالها در نمودارهای شرکت نیز از گرادیانت برای پیشرفت یا پسرفت کاری استفاده شده است.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *