تبلیغات و برندینگ, مستربلاگ

انتخاب رنگ سازمانی نامناسب

انتخاب رنگ سازمانی نامناسب

انتخاب رنگ سازمانی اشتباه چه عواقبی دارد

انتخاب رنگ سازمانی مناسب و رنگ پایه برند از مهمترین عوامل در فروش محصول و موفقیت آن است ، اگر دوست دارید رنگی نامناسب را برای تجارت خود انتخاب نکنید در ادامه همراه ما باشید.

در مطلب اهمیت انتخاب رنگ سازمانی مناسب توضیحات کاملی درباره روانشناسی رنگ و انتخاب یک رنگ مناسب توضیح داده شد اما همانجور که رنگ می تواند سبب رشد و موفقیت یک محصول شود به همان اندازه انتخاب رنگ ناهمگون و بی ربط می تواند عامل شکست و عدم موفقیت یک برند یا شرکت شود. “نتیجه انتخاب رنگ را بسیار جدی بگیرید.”

ده سال پیش، هینز نوع جدیدی از سس کچاپ را معرفی کرد که در زمان خودش بسیار موفق بود. هفت میلیون بشکه در هفت ماه اول سال به فروش رسید و توجه بین المللی را به خود جلب کرد. آنقدر محبوب شد که وقتی در بعضی از سوپرمارکت ها موجود نبود، بسیاری آن را در eBay برای فروش میگذاشتند. حتما از خود می پرسید چه چیزی در مورد این کچاپ بسیار ویژه بود؟ آیا طعم بهتر؟ فرمول خاص ؟ جواب: نه به هیچ عنوان. پس از تحقیقات دقیق و معتبر شرکت تنها به یک دلیل : رنگ سبز ویژه این محصول بود که در ذهن خریداران تمایز ایجاد کرده و عامل موفقیت شده بود. نتیجه یک تحقیق میدانی مشخص کرده که رنگ مناسب 60 تا 80 درصد در تصمیم برای خرید محصول تاثیر گذار است و به همان اندازه رنگ نامناسب سبب فرار چشم و حذف محصول از ذهن مردم میشود.

اگر مک دونالد معروف دو رنگ سمت راست را انتخاب میکرد آیا همین جایگاه را داشت؟

روش انتخاب رنگ سازمانی متناسب با برند

بدیهی است هیچ راه 100% قطعی برای انتخاب رنگ محصول و برند شما وجود ندارد. در فضای مجازی و وب سایت ها اصولی برای انتخاب رنگ سازمانی گفته شده که اکثرا بر پایه روانشناسی رنگ است و قوانینی یکسان در مورد رنگها ارائه می دهند.

به طور مثال انتخاب رنگ نارنجی شاید برای نوشیدنی مناسب باشد ولی همان رنگ روی اتومبیل سواری ما مفهومی یکسان دارد؟  یا اینکه ما را به یاد تاکسی شهری می اندازد، نتیجه اینکه عوامل زیادی در انتخاب رنگ دخیل هستند.
بنابراین راهنمایی به مانند یک فرمول وجود ندارد و تجربه در کنار تئوری بسیار مفید است. در اینجا ما قصد داریم روند انتخاب را به 4 بخش مجزا و به وسیله یک راهنمای تصویری که شما می توانید بیشتر به عنوان یک چهارچوب از آن استفاده کنید.

1- انتخاب 3 رنگ

پایه، مکمل و خنثی. انتخاب رنگ برند می تواند بین 1-4 رنگ بسته به نوع (نگاه کنید به پایین)، اما حتی طرح های تک رنگ نیاز به تغییرات رنگ در اهداف مختلف دارند.

2- رنگ پایه خود را انتخاب کنید

از همه ویژگی ها شخصیت برند و محصول شما است که یکی از مهم ترین هاست؟ رنگ پایه شما باید نه تنها ویژگی شخصیت خود را از نام تجاری خود منعکس کند، بلکه همچنین به مخاطبان مورد نظر که شما در تلاش برای رسیدن به آنها هستید تا موقعیت جغرافیایی مشتریانتان و… باید از علاقه شخصی به یک رنگ پرهیز کنید. رنگ های باقیمانده را براساس اینکه چگونه با این یکی مطابقت دارند، انتخاب میکنید.

3- رنگ مکمل را انتخاب کنید

رنگ مکمل یا همنشین رنگ پایه ، رنگی است که بیشتر از رنگ پایه خود استفاده می کنید. این کمی پیچیده تر از انتخاب رنگ پایه خود است زیرا محدودیت های بیشتری دارد به غیر از تطبیق ویژگی شخصیتی با نام تجاری، رنگ مکمل شما نیز باید با رنگ پایه شما هماهنگی بالای بصری داشته باشد.

4- انتخاب رنگ خنثی

رنگ خنثی شما به احتمال زیاد یک رنگ پس زمینه است، چیزی که برای جلوگیری از توجه انتخاب شده است. به طور معمول این ها رنگ های مختلف خاکستری هستند، اما بژ، سفید و غیر سفید نیز استفاده میشود. سیاه نیز یک گزینه است، اما مراقب باشید، آن را تمایل به تسلط بر رنگ پایه و مکمل ندهید.

خلاصه مطلب : اهمیت انتخاب رنگ سازمانی نامناسب را بررسی کردیم و همانطور آسیب هایی که انتخاب نادرست به کسب و کار ما میرساند، یک مثال داخلی ظروف پلاستیکی نارنجی رنگ شوینده و اسید قوی چانته که کاربرد تاسیساتی دارد و به جای رنگ نارنجی باید از رنگ سیاه یا سفید شوینده ها استفاده میکرد ولی همین انتخاب رنگ نامناسب باعث شد صدها کودک این ظروف را با آبمیوه و خوراکی اشتباه بگیرند و آسیب جسمی و جانی بسیاری دیدند که الحق کاری بود اشتباه. پس مشاهده میکنیم که انتخاب رنگ نامناسب و در جایی بسته بندی غیر فنی به غیر از ضرر مالی ، ضرر جانی نیز در بر خواهد داشت.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *