آموزشی, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

بهترین فرمت فایل و نرم افزار جهت طراحی بیلبورد

نکات مهم در چاپ بیلبورد

طراحی بیلبورد را با چه نرم افزاری انجام دهیم ؟

طراحی بیلبورد ، بخصوص اگر بخواهید به صورت حرفه ای انجام پذیرد برای بسیاری از طراحان چاپی سئوالاتی را در ذهنشان مطرح می کند که از چه نرم افزاری برای طراحی بیلبورد استفاده کنیم ؟ چه فرمت فایلی را برای چاپ بیلبورد ارسال کنیم و اصلا از چه سیستم رنگی (RGB یا CMYK) استفاده کنیم و رزولوشن مناسب جهت طراحی و چاپ بیلبورد چه عددی است؟ اگر جزء دوستانی هستید که به دنبال این اطلاعات هستید و پاسخی دقیق می خواهید با وبلاگ مستر دیزاین همراه باشید.

 

 

نرم افزارهای مناسب طراحی بیلبورد

در طراحی بیلبورد و اصولا طراحی لارج فرمت که با سایزهای بزرگ سر و کار داریم و سایز اسناد بالای 1 متر هستند اولین نیاز یک سیستم با رم بالای 8 گیگ و پردازنده ای قوی میباشد زیرا سیستم معمولی و ضعیف ما را به مشکل می اندازد و پروسه کار بسیار کند پیش خواهد رفت.
در طراحی بیلبورد چه بخواهیم و چه نخواهیم مجبور به استفاده از نرم افزار محبوب فتوشاپ هستیم، چرا میگویم مجبور چون قتوشاپ بخصوص در سایزهای بزرگ بسیاری از رم سیستم را اشغال میکند و به علت کندی کار خطاهای زیادی مانند بسته شدن ناگهانی برنامه پیش می آید به همین علت اگر عکس یا تصویر سازی در فتوشاپ باید انجام دهید از یک تکنیک آسان استفاده کنید:

مثال : اگر عکس یا تصویر سازی دارید که میخواهید در سایز 3 در 4 متر باشد “توجه” یک سند در اندازه 30 در 40 سانتیمتر با رزولوشن 600 dpi باز کنید و تصاویر را به این سند منتقل کنید و با فرمت PSD سیو کنید چون در این روش فشار روی سیستم بدون افت کیفیت کم میشود.

اکنون که فایل تصویری خود را آماده کردید تنها کافیست در یک نرم افزار برداری مانند corel Draw یا Ilustrator سندی با اندازه اصلی بیلبوردتان باز کنید و تصویر مورد نظر را به راحتی Import یا Place کرده و سایر موارد مانند متن ، لوگو ، اشکال هندسی و رنگ بندی طرح را در ایلوستریتور انجام دهید، و پس از پایان طراحی خروجی فایل را برای چاپ آماده کنید.

 

تا اینجای کار اگر به روش بالا عمل کنید به مشکلی بر نخواهید خورد درست مانند عکسی که اپراتور در حال چاپ آن می باشد ، اما با پیشرفت تکنیکهای طراحی و وجود سبکی مانند فلت دیزاین که از آبجکتهای گرافیکی استفاده می شود و ایده پردازی ، اشکال هندسی ، کلمات ، لوگو و تایپوگرافی ها وارد بازار و هنر طراحی بیلبورد شده اند دیگر استفاده از عکس و نرم افزار فتوشاپ به تنهایی جوابگوی نیاز ما نخواهد بود و برای طراحی آسان ، روان و همچنین دستیابی به بهترین کیفیت چاپی (چاپ HQ) نیاز به یک نرم افزار برداری مانند ایلوستریتور Adobe Illustrator داریم تا به کمک فتوشاپ یک بیلبورد حرفه ای طراحی کنیم.

البته در بسیاری از طرحهایی که در خیابان می بینیم همان ایلوستریتور به تنهایی از پس کل کار بر می آید مانند طرح 15 متری زیر متعلق به LG:

 

فایل مناسب جهت چاپ بیلبورد

اکنون که به این نتیجه رسیدیم که کلیات کار را باید در یک نرم افزار برداری طراحی کنیم و خروجی چاپی رو هم از ایلوستریتور بگیریم باید بدانیم از چه فرمتی استفاده کنیم؟ ابتدا با چاپخانه مدنظر صحبت کنید زیرا بعضی دستگاه های قدیمی فقط فرمت Tiff را آن هم با سیستم رنگی CMYK قبول میکنند اما اکثر ماشینهای پیشرفته جدید که با کیفیت بالا چاپ میکنند از فرمت محبوب Pdf آن هم با هر سیستم رنگی حتی RGB نیز چاپی بسیار با کیفیت می گیرند.

نکته پایانی : طبق توضیحات فرمت tiff و pdf برای چاپ لارج فرمت مناسب می باشند و رزولوشن خروجی در فرمت tiff برای بیلبوردی در اندازه 3 در 4 متر برابر با 150 dpi مناسب است و برای متراژهای بالاتر ، از 72 dpi استفاده کنید. سیستم رنگی هم در حال حاضر RGB مورد قبول است مگر ماشین چاپ ساپورت نکند. اگر هم که خروجی طرحتان را pdf گرفتید که تغییر رزولوشن برای اپراتور بسیار آسان است ولی شما روی 200 تا 300 تنظیم کنید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “بهترین فرمت فایل و نرم افزار جهت طراحی بیلبورد

  1. زهرا گفت:

    سلام. اخرای متن به این جمع بندی رسیدید که تو نرم افزار وکتوری کار رو ببندیم. میخواستم بپرسم اگر تو فتوشاپ ببندیم با رزولوشن مناسب ایا مشکلی پیش میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *