گرافیک دیزاین, مستربلاگ

مینیمالیسم در طراحی

مینیمالیسم در طراحی

مینیمالیسم در طراحی چیست ؟

مینیمالیسم در طراحی گرافیک و سایر هنرهای تجسمی و موسیقی بر پایه سادگی بیان میشود و در معماری بیشتر با خلق آثار سه بعدی به جای دو بعدی همراه است. مینیمالیسم در شکلهای مختلفی از طراحی و هنر به ویژه هنرهای تجسمی و موسیقی استفاده میشود ، گاه کاملا تصادفی و گاه زاده شکلهای هندسی ساده و مکرر است .

مدتی است که مینیمالیسم در طراحی اتفاق افتاده و برای ریدیزاین لوگو شرکت های قدیمی و طراحی وب سایت ها ، تبلیغات محیطی ، پوسترها ، کاتالوگ و لوگوهای بیش از حد شلوغ ، کاربرد بسیاری دارد. برای افراد مبتدی این سبک هنری ، بیشتر مربوط به از بین بردن اضافات و قرار دادن عناصر استراتژیک است در نتیجه، طرح نهایی آرام بخش و در عین حال قدرتمند خواهد بود . شما میتوانید مینیمالیسم را در همه اشکال هنری از مد گرفته تا طراحی لوگو ، معماری ، مجسمه سازی و طراحی دکوراسیون مشاهده کنید.

مینیمالیسم در طراحی دکوراسیون داخلی

 

مینیمالیسم از زبان ” رابرت براونینگ ” که میگوید : less is more  (کمتر غنی تر است).

برای بدست آوردن بهترین استفاده از سبک طراحی مینیمالیسم یا به عبارتی یک طرح مینیمال حال طراحی یک لوگوی کوچک و یا یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ سعی کنید حتما از عناصر کلیدی که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد به درستی و در جای مناسب استفاده کنید. رنگ ، چیدمان ، فضای سفید ، المانهای گرافیکی و تایپوگرافی در طراحی مینیمالیسم نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند .

اصول طراحی با عناصر موجود در مینیمالیسم

رنگ :

در طراحی مینیمالیسم استفاده از رنگ ها باید به حداقل برسد، رنگ سیاه و سفید و خاکستری، قدرتمندترین رنگ ها هستند و تاثیر بصری بیشتری دارند، با این حال استفاده صحیح از رنگ ها و پرهیز از رنگین کردن طرح میتواند به عنوان یکی از عناصر قابل قبول باشد. اکثر طراحان برای طرح های خود از رنگهای اصلی با کنتراست بالا بهره می برند که این روش جایی در طراحی مینیمال ندارد و بهتر است از رنگهای روشن که برای بینندگان طرح تازگی دارد استفاده کنند.

 

رنگ در طراحی مینیمال

رنگ در طراحی مینیمال

چیدمان :

محتوا برای وب سایت ها ، پوسترها و بخصوص بیلبوردهای تبلیغاتی که بیننده فرصت کمی برای مشاهده طرح و متن دارد باید به شکلی باشد که بیننده بدون تفکر زیاد بتواند آن چیزی که لازم است را پیدا کند و متوجه مفهوم آن شود .

 

چیدمان در طراحی مینیمال

فضای سفید :

هر چه فضای خالی بیشتر باشد قدرت بیشتری از تصویر موجود در آن به دست می آید ، فضای منفی یا نگاتیو به ایجاد تعادل و ساختار گروهی کمک زیادی می کند.

 

فضای سفید در طراحی مینیمال

گرافیک :

طراحان گرافیک ، مینیمالیسم را برای این انتخاب میکنند که اثربخشی بیشتری داشته باشند و و تصویر بتواند قدرتمندتر از یک پیام کتبی عمل کند . لوگو، طرح گرافیکی، تصویر یا کاراکتر باید با موضوع مرتبط باشد و به صورت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی مینیمال در گرافیک و بسته بندی

تاپیوگرافی :

تایپوگرافی در مینیمالیسم باید استراتژیک باشد و در هر طرح نباید بیشتر از دو یا سه فونت استفاده شود ، چون باعث میشود که طرح مورد نظر بهم ریخته و درک آن سخت شود.

 

تایپوگرافی در مینیمالیسم

مینیمالیسم در طراحی وب :

تقریبا از ده سال پیش طراحی وب سایت مینیمالیستی بسیار رواج پیدا کرده است، اما متاسفانه بسیاری از طراحان ، مینیمالیسم را به اشتباه درک کرده اند و صفحات وب را بدون محتوا ایجاد میکنند .

اگر چه طراحی مینیمال برای هر وب سایتی عملی نیست و از نظر موضوعی در بسیاری موارد مانند طراحی یک پرتال جامع  امکان پذیر نمیباشد اما وب سایت هایی که محوریت فعالیتشان با این سبک طراحی مطابقت دارند پیشنهاد می شود که طراحی مینیمال را به اجرا در آورند.

 

طراحی وب سایت مینیمال

مینیمالیسم در رسانه :

تبلیغات در رسانه ها مانند تلویزیون ، رسانه های چاپی ، ببیلبوردهای تبلیغاتی ، رسانه های اجتماعی و سوشیال مدیاها و سایر تبلیغات همگی از طراحی مینیمال استفاده میکنند و مشاهده میکنید که طراحان از این سبک طراحی پرطرفدار برای همه چیز از جمله ، پوستر فیلم ، پوستر تبلیغاتی و … استفاده می کنند که دلیل آن اثربخشی طرح است که باعث می شود یک پیام به سادگی و به درستی به مخاطب منتقل گردد. استفاده از مینیمالیسم باعث می شود که یک طرح گرافیکی نه تنها کاربردی باشد بلکه از نظر زیبایی و ارزش هنری نیز لذت بخش باشد .

 

مینیمالیسم در رسانه

مینیمالیسم در طراحی لوگو و آرم :

مینیمالیسم در لوگو و نشان های تجاری یک مفهوم مهم است زیرا باعث می شود که آرم شرکت به راحتی یادآوری شود . آرم های مینیمالیستی محبوب ترین لوگوها هستند و طرفداران بسیاری نیز دارند چون بسیار ساده و به یاد ماندنی هستند.بخش دشوار یک آرم مینیمالیستی ساختن طرحی است که برای شرکت به راحتی به رسمیت شناخته شود و در عین حال اهداف برند را نیز باید تعریف کند.

 

طراحی لوگوی مینیمال

در پایان و جمع بندی کلی مینیمالیسم در طراحی، حال طرح ما یک برچسب کوچک باشد یا یک بیلبورد تبلیغاتی به اندازه یک پل عابر پیاده قوائدی مشترک دارد که اگر با چاشنی ایده پردازی هم همراه شود حاصل، طرحی ساده، جذاب و تاثیر گذار خواهد شد. اگر مینیمالیسم در طراحی را بخواهیم با کوتاه ترین جمله تعریف کنیم برابر است با : طراحی با کمترین و ساده ترین عناصر و بهترین نتیجه !!!

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “مینیمالیسم در طراحی

  1. امیر گفت:

    مینیمالیسم در طراحی هنوز در ایران جایگاه خود را پیدا نکرده. بخصوص اگر سبک مینیمالیسم در صنعت بسته بندی جا بیوفتد زیبایی بسته بندی تازه نمایان خواهد شد. با سپاس از مطالبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *