گرافیک دیزاین, مستربلاگ

طراحی لوگو به سبک مونوگرام

طراحی لوگو به سبک مونوگرام

طراحی لوگو به سبک مونوگرام ساده و مفهومی

 

طراحی لوگو به سبک مونوگرام به جهت سادگی و تنوع زیاد سبب گردیده که بسیاری از برندهای معروف قدیمی و شرکت های تازه تاسیس به سمت این شیوه از طراحی بروند.
اما “مونوگرام” چیست؟ مونوگرام به شیوه ای از طراحی لوگو گفته میشود که در بیشتر مواقع به دلیل طولانی بودن نام شرکت یا برند و چند کلمه ای بودنش از حروف آغازین هر کلمه به ترتیب قرار گیری استفاده می کنند و هر چقدر این ترکیب حروف رنگ و بوی گرافیکی داشته باشد بهتر است. 

در مواقعی از کنار هم قرار گرفتن حروف میتوان اشکال و تصاویر گرافیکی و مفهومی مرتبط با فعالیت برند یا شرکت از دل حروف طراحی کرد که هر چقدر این تکنیکها قوی تر اجرا گردد ارزش و قدرت طراح و در نهایت برند، هویت بصری قدرتمندتری خواهد داشت. برای درک بهتر سبک طراحی مونوگرام چند نمونه از لوگوی کمپانی های مشهور دنیا را میتوانید در زیر مشاهده کنید.

مونوگرام های مشهور

ترکیب لوگوهای نگاتیو با مونوگرام

یکی از سبک های طراحی که در سالهای اخیر تاثیر بسیاری در مونوگرام های طراحی شده مشهور دنیا گذارده و همچنان هم می گذارد طراحی لوگو با فضای منفی در ترکیب مونوگرام های طراحی شده است، به این صورت که نماد، تصویر یا المان گرافیکی مرتبط با فعالیت لوگو با زیرکی در فضایی از حروف قرار گیرد که در نگاه اول ابتدا حروف برای بیننده نمایان باشد و در مرحله بعد تصویر نگاتیو که نیاز به اندکی دقت دارد قابل رویت باشد.

طراحی لوگوی مونوگرام با فضای منفی

در تصاویر بالا نمونه های زیبایی از ترکیب این دو سبک طراحی مشاهده کردید که با کمی جستجو در فضای مجازی نمونه های جذاب بسیاری می توان یافت. با تمام این برتریها نقطه ضعف این تکنیک در این است که ترکیب بعضی حروف با هم بسیار دشوار است و در مواقعی بسیاری از حروف بسیار آسان و نقطه ضعف دوم برای ما فارسی زبانان است زیرا این سبک با حروف و نوشتار فارسی زیاد جالب در نمی آید و در مواردی غیر ممکن است.

نکته پایانی: در طراحی مونوگرام حتما سعی کنید حروف قابل خواندن و تشخیص باشد و ترتیب قرارگیری نیز رعایت گردد و بهتر است برای فهم بیشتر بیننده در صورت آسیب نرساندن به طرح و نیاز مشتری نام کامل را با فونتی نرمال در زیر مونوگرام قرار دهید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *