تبلیغات و برندینگ, مستربلاگ

طراحی لوگوی حرفه ای عامل رشد برند

لوگوی حرفه ای هواپیمایی جمهوری اسلامی

طراحی لوگوی حرفه ای و ماندگار از رموز پیشرفت هر برندی بوده و هست فرقی نمی کند که چه خدماتی ارائه و یا چه محصولی تولید میکنید مهم آن است که اصول برندینگ را رعایت کنید و اولین گام در برندینگ یک محصول یا فعالیت داشتن یک نماد تجاری یا لوگوی حرفه ای است.

اشتباه رایج برندها در طراحی لوگو

اگر نگاهی به برندها و شرکت های کوچک و بزرگی که هر روزه نام و نشانشان را شنیده و دیده ایم داشته باشیم تعداد محدودی از آنها از لحاظ بصری در ذهن ما ثبت شده اند و احتمال دارد که تعدادی از این برندها پس از اندک زمانی به کلی از یادمان بروند، تا کنون از خود پرسیده اید که علت این موضوع چیست ؟
مهمترین اصلی که این نشان های تجاری رعایت کرده اند و موفق نیز شده اند، تنها آینده نگری و برنامه ریزی برای دورنمای شرکت و برندشان است. چه بسا برندهایی که در گام اول تنها به فکر استارت کار بوده اند و هدفشان تنها شروع کار است.

بزرگترین اشتباهات صاحبان برندها هم، طراحی یک لوگوی ضعیف ، عجله ای و معمولا ارزان قیمت است و بهانه ای جز کمبود وقت و بودجه نیز ندارند و بدترین قسمت ماجرا ثبت کلیه مراحل قانونی با همین لوگوی ضعیف و بازاری است. شاید تا اینجای کار مشکلی نباشد ولی در کشور خودمان برندهای بیشماری هستند که بسیار موفق شده اند ولی نشان تجاری آنها در حد و اندازه شرکت یا برندشان نیست و به دلیل شناخته شدن با این لوگو قادر به تعویض آن نیستند و تنها میتوانند همان لوگو را ریدیزاین یا بازسازی کنند به طور مثال تغییراتی که در لوگوی تعدادی از بانکهای کشور شاهد آن بوده ایم.

برای درک بهتر این موضوع تصمیم گرفتیم که لوگوی شرکت های هواپیمایی داخلی را که معروف تر هستند برای مقایسه قرار دهیم. در ابتدای مقاله لوگوی معروف شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، “IRAN AIR” هنر دست ادوارد تیگران زهرابیان را قرار دادیم که با گذشت چندین دهه از طراحی این نشان فوق العاده ، همچنان در بین شرکت های هواپیمایی دنیا جزء برترین نشان های طراحی شده تا به امروز برای کشورمان افتخار کسب کرده و میکند و به نوعی در ذهن تمامی ایرانیان نقش بسته تا جایی که هر زمان صحبت از هواپیما میشود به ناگاه تصویر این اثر جاودانه در ذهن نقش می بندد و این همان قدرت و توانایی یک لوگوی حرفه ای در رشد و ماندگاری یک برند است.

نمونه لوگو شرکت های هواپیمایی داخلی دیگر را که همگی با تکنولوژی طراحی نرم افزاری خلق شده اند را در تصویر بالا و پایین مشاهده می کنید به طور حتم شما خوانندگان محترم با تعدادی از این شرکت ها پرواز داشته اید، ولی عده معدودی لوگوی این شرکت ها را در ذهن خود ثبت کرده اند و این مقایسه کوچک تنها یک نکته اساسی را به ما می آموزد که طراحی یک لوگوی ماندگار و زیبا تنها کار یک نرم افزار نیست و حاصل سالها تجربه ، خلاقیت ، هنر و تخصص خاص است .

اگر جزء افرادی هستید که تصمیم به شروع یک استارت آپ جدید را دارید و می خواهید برندی نو خلق کنید پیشنهاد میکنیم که برای شخصیت و آینده برند خود زمان کافی و هزینه وافی در نظر گرفته و مهمتر از آن تفکری دور اندیش داشته باشید و به قول گذشتگان کار را به کاردان بسپارید و بدانید تا نام و نشان تجاری شما در ذهن عامه مردم ثبت نگردد و برای همه قابل فهم نباشد هر چقدر هم که تلاش کنید نتیجه لازم  را نخواهید گرفت .

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “طراحی لوگوی حرفه ای عامل رشد برند

  1. ناصر گفت:

    سلام
    لوگوی هواپیمایی ملی ایران، کار مرتضی ممیز نیست. این اثر مربوط به “ادوارد تیگران زهرابیان” هستش.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از ناصر عزیز بابت موردی که ذکر کردید ، متن قسمت طراح لوگوی ایران ایر که آقای ادوارد تیگران زهرابیان بودند اصلاح گردید. خوشحال میشویم سایر دوستان هم انتقاد یا پیشنهادی دارند در قسمت نظرات درج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *