تبلیغات و برندینگ, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

طراحی بیلبورد و نکاتی کلیدی

طراحی بیلبورد تبلیغاتی

راهکارهای طراحی و نصب بیلبورد تبلیغاتی

بیلبوردهای شهری که هزاران عدد از آنها را هر روزه مشاهده میکنید هر کدام مقاصد مختلفی را دنبال میکنند ، از بیلبوردهای تبلیغاتی برندها ، بانک ها و تولیدکنندگان گرفته که هدفشان جذب مشتری بیشتر و فروش و ارائه خدمات هر چه بالاتر است تا بیلبوردهای فرهنگی که بیشتر مربوط به ارگان های دولتی مانند شهرداری ، نیروی انتظامی و … می باشد که هدفشان فرهنگ سازی و آموزش به هموطنان عزیزمان است.

دراین پست نمی خواهیم در مورد نوع و روش طراحی بیلبورد تبلیغاتی یا بیلبوردهای فرهنگی صحبت کنیم ، زیرا در مطالب پیشین درباره طراحی بیلبوردهای خلاقانه و نوع نگاه طراح به این مقوله بسیار صحبت کردیم و نمونه های بسیاری را برای نمونه مشاهده کرده اید، پس پیشنهاد میکنم اگر مطلب بیلبوردهای خلاقانه را مطالعه نکرده اید اول به این لینک مراجه کنید.

اکنون به مبحث اصلی که نکات کلیدی طراحی بیلبورد و محل نصب سازه را برای ما بازگو میکند میپردازیم که مطمئن هستم در تصمیم گیری شما بسیار تاثیر خواهد گذاشت :

1- طرح و شعار مفهومی یک بیلبورد همیشه تاثیرگذار نیست

اگر فکر کرده اید که برای طرح بیلبورد خود بهترین تصویر سازی و طراحی را انتخاب کرده اید و یک شعار مفهومی هم برگزیده اید ، پس حتما فیدبک و بازخورد خوبی از جامعه میگیرید در اشتباه هستید. طرح بیلبورد بالا از دید بسیاری جالب و فان بود و از دید بسیاری نامفهوم و بی معنا. به عقیده شخصی من برای مسئله مهمی مانند تشویق برای افزایش جمعیت که امریست بسیار مهم باید خیلی جدی تر برخورد شود و در طراحی بیلبورد برای این موضوع فرهنگی، اجتماعی میشد از طراحی گویا تر ، جدی تر و قابل فهم تر برای عموم مردم استفاده کرد. به همین دلیل انتقادات بسیاری به طرح بالا شد ، نتیجه اینکه برای بیلبوردی از این نوع که مخاطب ما عموم مردم هستند ، طرح و شعار باید بسیار بسیار حساب شده و جذاب باشد.

2- قبل از طراحی بیلبورد تبلیغاتی حتما اطلاعات دقیق از محل قرارگیری بیلبورد ، نوع و زاویه سازه نگهدارنده بیلبورد و مهمتر از همه که اکثرا به آن توجه نمیکنند خیابان ، پل و یا اتوبانی است که قرار است بیلبورد در آنجا نصب گردد و حتی نوع طراحی باید با فرهنگ و آداب آن شهر یا محل مطابقت داشته باشد ، به طور مثال تبلیغ یک رستوران ایتالیایی در شهر یا نقاط محروم کشور کشور یا تبلیغ اینترنت پرسرعت در مناطقی که هنوز گاز شهری ندارند که قاعدتا فیدبک مناسبی نخواهند گرفت.

3- طراحی بیلبورد باید به گونه ای باشد که در سریعترین زمان ممکن پیام خود را منتقل کند و تاثیرش را در ذهن بیننده بگذارد، حال این بیننده یک استاد دانشگاه باشد یا یک فرد کم سواد ، اینجاست که قدرت طراحی و هنر انتقال مفاهیم از طریق گرافیک بزرگترین نقش را ایفا میکند و در اصل رسالت هنر گرافیک که همان سخن با زبان تصویر است به درستی وظیفه اش را ایفا میکند.

 

 

4- بیلبوردهای Bridge یا همان بیلبوردهای عریض نصب شده بر روی پلها که به دو دسته پلهای عابر پیاده و پلهای سواره رو تقسیم میشوند که بالاترین آمار نصب را نیز در شهر دارند ، که در مقایسه با سایر بیلبوردها هم از نفوذ بهتری در ذهن بیننده برخوردارند و به سبب عرض زیاد فضای مناسبی را در اختیار طراح بیلبورد قرار میدهد. اما 2 نکته کلیدی را باید مد نظر قرار داد اول مکانی را برای نصب انتخاب نمائید که عموما از ترافیک بالایی برخوردار باشد ، که به شکرانه اتومبیل های زیاد از این مناطق بسیار یافت میشود ، به مانند عکس بالا و دوم طراحی استاندارد بیلبورد است که باید از متن زیاد و پس زمینه های تیره پرهیز کزد و موضوع یا محصول مورد نظر را در مرکز کار قرار دهیم ، در کل طرحی خلوت ، خلاقانه و منسجم و یا متنی مناسب و گویا.

 

 

5- فاصله مکانی بین دو بیلبورد بسیار مهم می باشد ، پیشنهاد میکنیم که این فاصله هر چقدر بیشتر باشد طرح و پیام شما در ذهن بیننده زمان بیشتری را در اختیار دارد تا ملکه ذهن هر شخص بشود در صورتی که فاصله اندک بین سازه های بیلبورد سبب میشود که این پروسه به مشکل برخورد کند و هر 2 طرح تاثیر و پیام خود را به خوبی منتقل نکند ، مگر اینکه قدرت ایده پردازی و طراحی و خلاقیت به حدی بالا باشد که نه برای یک لحظه برای چندین سال در ذهن مخاطب ثبت گردد.

 

 

6- بیلبوردهای تبلیغاتی سریالی ، یکی از بهترین، تاثیر گذارترین و جذاب ترین نوع طراحی بیلبورد میباشد و دلایل بسیاری برای این سخن وجود دارد. این سبک از طراحی مطمئنا حاصل تفکر دسته جمعی و اتاق فکر است به این صورت که به مانند یک سریال دارای سناریو و زمان بندی دقیق می باشد و در نهایت همگی طرح ها پیرو یک شعار و یک هدف می باشند و جالب ترین موضوع در بیلبورد سریالی نوعی تحریک ذهن بیننده به تفکر است و به مرور زمان که این طرح ها تعویض میشوند برای بیننده جذابمی باشد .

اما در طراحی و نصب این استراتژی 2 چیز را نباید فراموش کرد، اول مکان قرارگیری بیلبوردها باید ثابت باشد و تغییر محل ندهند و دوم طرح های جدید جایگزین در یک زمان مشخص و در تمامی نقاط آپدیت شود. به طور مثال در میدان هفت تیر طرح شماره 1 بالا باشد و در اتوبان نیایش طرح شماره 2 . نظم و هماهنگی در بیلبوردهای سریالی حرف اول را میزند.

در پایان امیدواریم که نهایت خلاقیت طراحی بیلبورد ، در کشورمان تنها یک قسمت از کادر بیرون زده نباشد و شاهد طراحی خلاقانه بیلبوردهای تبلیغاتی با سازه های خاص در شهرهای ایران عزیزمان باشیم.

گروه تبلیغاتی مستر دیزاین آمادگی کامل خود را جهت طراحی بیلبوردهای خلاقانه و حرفه ای برای شما مشتریان عزیز اعلام می دارد ، و ارائه این خدمات تمامی مشاغل از لوکس تا صنعتی را پوشش میدهد زیرا هنر گروه ما زیبا نشان دادن شغل و برند شما با ابزار هنر است ، به ما اعتماد کنید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای بیست سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *