آموزشی, مستربلاگ

راز خلاقیت و ایده پردازی در طراحی

رمز خلاقیت و ایده پردازی در طراحی

راز خلاقیت و ایده پردازی در طراحی آرزوی بسیاری از طراحان و شرکت های تبلیغاتی است چرا که در این بازار رقابتی تنها موردی که طرح گرافیکی ، بیلبورد تبلیغاتی ، تیزر و کمپین های تبلیغاتی را موفق میکند تا سهم بزرگی در بازار هدف داشته باشند و کیفیت موارد نامبرده را در حد بالا و متمایز از رقبا نگاه میدارد تنها و تنها خلاقیت و ایده نوی طرح اجرایی می باشد.

اما واقعا تمامی تبلیغاتی که هر روزه در رسانه های متفاوت و دنیای مجازی با آن روبرو هستیم حاصل ایده و خلاقیت مجری کار می باشد؟ و آیا اینکه خلاقیت تعریف دیگری به غیر از، خلق و آفرینش یک ایده کاری یا طراحی برای اولین بار در دنیا دارد ؟؟
پس چرا بسیاری از تبلیغات ، طراحی های گرافیکی و بخصوص استارتاپ های جدید در کشورمان کپی برابر اصل و یا کپی با تغییرات مختصر یک ایده خارجی هستند؟

احتمالا یا تعریف اینجانب اشتباه است و اگر درست است پس، درک صحیحی از راز خلاقیت و ایده پردازی در طراحی نداریم و برای پرورش آن باید مواردی را بیاموزیم.

خلاقیت و ایده پردازی

سخن بزرگان :

” آرون راسل “

راز کوچک و غیر اخلاقی برخی طراحان این است که کارهای یک طراح دیگر را کپی می کنند. آنها کارهایی را که دوست دارند می بینند و از آن تقلید می کنند و سپس به طرز حیرت انگیزی ، این حرکت ناپسند را الهام از ذهن و ایده خلاقانه خود می نامند.

” آلبرت انیشتین “

راز خلاقیت و ایده های نو ، دانستن چگونگی پنهان کردن منابع مشابه شما است.

به عنوان یک طراح که اندک تجربه ای با مشتریان و طراحان و کارآموزان داشته ام به این جمله انیشتین بسیار اعتقاد دارم و سعی کرده ام همیشه این مورد را رعایت کنم. اگر شما نیز جزء طراحان و مشاوران تبلیغاتی هستید که به دنبال ایده های خلاقانه می گردید، پیشنهاد میکنم به دانسته های ذهن خود و تجربه ای که دارید تکیه کنید و به محض اینکه سفارش خاصی گرفتید سراغ طرحهای مشابه و جستجوی آن در اینترنت نروید! زیرا سبب میشود افکار شما مخدوش شده و هزاران تصویر در ذهن شما نقش ببندد و هیچ نتیجه ای حاصل نشود و در نهایت از یک طرح خوشتان می آید و با کمی تغییر ایده را مال خود میکنید و همیشه ترس این را خواهید داشت تا مشتری متوجه آن نشود.

خلاقیت و ایده پردازی

روشهای تقویت ذهن خلاق

خلاقیت یک رویداد ذهنی است که، عده ای از این استعداد به طور غریزی برخوردارند و تنها نیاز به کشف آن دارند در حالی که برخی آن را عملی تمرینی و تجربی می دانند. خلاقیت توانایی دیدن تصاویر و افکار ذهنی است که به ذهن عامه مردم و یا هر شخصی خطور نمیکند.

با کمال تعجب ، بسیاری از مردم نمی دانند که خلاقیت در واقع شما را به شخصیت بهتری تبدیل می کند. از آنجا که خلاقیت تمایل دارد زاویه منحصر به فرد دیگری، برای یک موضوع به وجود آورد، که به طور ضمنی دیدگاه های ما را تغییر میدهد.
اما برای تقویت ذهن ایده پرداز خود و پرورش آن چه کاری میتوانید انجام دهید؟

  • سطح مطالعه خود را افزایش دهید.
  • به مقالات خارجی و معتبر رجوع کنید.
  • تا جایی که می توانید در تمامی موارد طراحی نمونه کارهای قوی و حرفه ای مشاهده کنید و از آنها درس بگیرید.
  • بروز و آپدیت باشید و کمپین های تبلیغاتی داخلی و خارجی را بررسی و تجزیه و تحلیل نمائید.
  • به هیچ عنوان از ایده های دیگران کپی برداری نکنید زیرا قدرت تفکر و خلاق بودن شما را کور میکند.
  • برای دیدن نمونه کارها و ایده ها از برندهای معروف و نامی بهره ببرید.
  • انتقاد پذیر باشید و کارها و ایده های خود را در معرض دید عموم قرار دهید و نظر آنها را نیز بپرسید.
  • برای خلق بهترین پروژه ها از کار تیمی غافل نشوید و تیم ورک کار کردن را بپاموزید.
  • هر فکر و تصویری و در هر زمان به ذهنتان آمد بر روی کاغذ پیاده کنید و یا بنویسید و …

این پست را با کلام معروف اسکات آدامز به پایان میرسانم: خلاقیت به شما اجازه میدهد که اشتباه کنید و آن را اصلاح کنید. هنر واقعی می داند چه افرادی را باید حفظ و ماندگار کند.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *