آموزشی, مستربلاگ

اسکن یا عکاسی کدام مناسب ترند

اسکن یا عکاسی کدام مناسب ترند

اسکن یا عکاسی کدامیک برای ثبت تصاویر کاغذی مناسب ترند

اسکن یا عکاسی کدام مناسب ترند ؟ این سئوالی است که از ذهن بسیاری از افراد چه طراح و غیر طراح در زمانی که می خواهیم سند یا مدرکی کاغذی را به صورت یک فایل دربیاوریم یا عکسی قدیمی که با دوربین آنالوگ گرفته شده را برای خود به صورت فایل آرشیو کنیم، شکل میگیرد و اتفاقا نقل قولهای زیادی هم در این مورد گفته شده که هر کس با توجه به شغل و نوع احتیاجاتش یکی از این دو مورد را پیشنهاد میدهند.

تا سالهای پیشین و قبل از آمدن تکنولوژی اسمارت فون ها برای تبدیل مدارک و تصاویر به فایل کامپیوتری غالبا از اسکنرها ، استفاده میشد. اما مشکل اغلب اسکنرها این بود که بعد از مدتی کیفیت لنز افت پیدا کرده و به دلیل خط و خش های روی شیشه تصاویر ثبت شده حتی با بالاترین DPI نیز دارای رنگی نامطلوب با نویزهای بسیار حاصل کار میشد که نیاز به ساعتها روتوش و اصلاح رنگ داشت.
اما بزرگترین ایراد اسکنرها جذب نور از محیط بیرون اسکنر بود که همین اختلاف شدت روشنایی لامپ اسکنر با نور جذب شده از کناره های درب اسکنر حاصلش تصویری مانند نمونه زیر است که البته کیفیت و برند اسکنر نیز در این موارد موثر میباشد.

نمونه تصویر اسکن شده

بهترین روش تبدیل اسناد کاغذی به فایل های کامپیوتری

تا اینجای کار در مورد روش مرسوم ثبت تصاویر با اسکنر صحبت کردیم اما تکنیکی که شخصا استفاده میکنم و در موارد حرفه ای تر هم طراحان گروهمان از آن استفاده میکنند عکاسی از روی مدارک یا تصاویر است که نتیجه ای 100 درصد بهتر از اسکنرها در بر خواهد داشت.
برای این کار تنها کافی است که یک موبایل با دوربین خوب در اختیار داشته باشید و موبایل خود را از بالا دقیقا در موازات عکستان قرار دهید زیرا اندکی زاویه سبب دفرمه شدن تصویر میشود و حتما تلاش کنید که دستتان حرکت نکند، نکته کلیدی اینکه از فلش دوربین استفاده نکنید و از نور طبیعی روز یا day light بهره ببرید و سعی کنید سطح زیرین کار سفید و بدون رنگ و نقش باشد. برای اسکن با تلفن همراه اپلیکیشن های بسیاری موجود است که شخصا Adobe Scan را پیشنهاد میکنم.

اسکن تصاویر با موبایل یا دوبین عکاسی

در پایان اگر بهترین روش برای ثبت تصاویر را میخواهید بدانید که گروه ما نیز از این شیوه استفاده میکند استفاده از یک دوربین حرفه ای با نور پردازی مناسب است یکی از موارد مهم که در این روش باید بکار رود فیکس کردن دوربین روی پایه و موازی بودن دوربین با سند کاغذی مد نظرتان است و حتما از فرمت RAW به جهت اصلاح بهتر نور و رنگ استفاده کنید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *