تبلیغات و برندینگ, مستربلاگ

طراحی بیلبوردهای فوق خلاقانه

طراحی بیلبوردهای فوق خلاقانه

طراحی بیلبوردهای فوق خلاقانه و سرشار از ایده از جمله موارد تبلیغاتی است که امروزه در کشورمان به ندرت به چشم می خورد و اگر هم بیلبورد تبلیغاتی با این مشخصات مشاهده کنیم به احتمال زیاد کپی از یک ایده خارجی می باشد ، اما با خود فکر کرده اید که چرا میزان خلاقیت و ایده های ناب در تبلیغات شهری مانند بیلبوردها تا این حد پایین ، بی کیفیت و تکراری است ؟ در این پست به این موضوع خواهیم پرداخت و دو کلیپ نمونه، بسیار خلاقانه خارجی را مشاهده خواهیم کرد.

خلاقیت و نو آوری در طراحی بیلبورد

با نگاهی سطحی به بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر به یک نقطه مشترک خواهیم رسید !!! در تمامی بیلبوردها تنها به طراحی گرافیک محض توجه شده ، این طراحی ها اکثرا حاصل ترکیب یکسری المانهای گرافیکی ، عکس ، تصویر سازی و متون یا لوگو تایپ است و در خلاقانه ترین حالت ممکن سبک بیرون زدگی آبجکت ها از چهار چوب و کادر بیلبورد جزء کارهای خاص به حساب می آید که اتفاقا همین تکنیک آنقدر زیاد و ضعیف اجرا گردیده که برای بیننده، اندک جذابیتی ندارد.

بیلبورد تبلیغاتی آرد اطهر

حال اگر نگاهی به پست طراحی بیلبورد تبلیغاتی بیاندازید و تعدادی از این نمونه بیلبوردهای تبلیغاتی که مربوط به برندهای برتر دنیا می باشد بیاندازید در هیچ یک تشابه و کپی کاری وجود ندارد و طراحی گرافیک تنها جزء کوچکی از هر اثر می باشد و بیشترین نقش را ایده و تفکر طراح بیلبورد بازی میکند ، در تمامی این نمونه بیلبوردهای تبلیغاتی سازه بیلبورد نقش بسیار مهمی را ایفا میکند به اضافه استفاده از متریال های خاص ، تلفیق واقعیت با خیال و …

اما مهمترین عامل جذابیت تبلیغات محیطی خارج از کشور سادگی ، ظرافت ، استفاده بجا و مناسب از رنگها و ایده های چندین متخصص برندینگ ، طراح گرافیک و طراح صنعتی است که حاصل رعایت این قوائد و نیروهای متخصص ، بیلبورد یا تبلیغی خواهد شد که برای همگان قابل فهم است و بیننده را ترغیب به دیدن ، خریدن و استفاده از محصول یا خدمات آن برند می کند.

برای فهم بهتر موضوع شما را دعوت میکنم که دو کلیپ زیر را که اولی متعلق به اسپری برند ORPHEA می باشد و دومی نیز متعلق به برند معروف Nike می باشد که هر 2 بیلبورد جزء 40 طرح برتر سال از لحاظ ایده و اجرا بوده اند.

1- کلیپ زیر متعلق به برند ORPHEA می باشد که به سبک سریالی و ترافیک استوپینگ طراحی گردیده و در عین سادگی بسیار زیاد به دلیل استفاده از یک متریال خاص طرح بیلبورد هر روز کامل تر و گویاتز می شود :

 

2- کلیپ شماره دو که در زیر مشاهده میکنید مربوط به طراحی ، نصب و پروسه تکمیلی بیلبورد تبلیغاتی برند Nike می باشد که این بیلبورد نیز به سبک سریالی و ترافیک استوپینگ طراحی گردیده که هدف آن تکمیل بیلبورد در طی زمان و جلوی چشم بینندگان است و با این کار علاوه بر سوالی که در ذهن بیننده شکل میگیرد ، فرد را تشویق به پیگیری پروسه طراحی تا اتمام کار میکند و نتیجه کار که بسیار هم جذاب است بهترین راه تبلیغ یک برند است.

 

در پایان قضاوت را بر عهده شما خوانندگان عزیز میگذاریم اگر نمونه های بالا فوق خلاقانه هستند ، آیا یک طرح تکراری و کپی را هم می توان خلاقانه نامید ، نتیجه کلی مقاله تنها یک چیز است تبلیغات هزینه بر و گران قیمتی مانند بیلبورد های شهری که ماهانه صدها میلیون هزینه اجاره فضای خالی آنها است آیا برای طراحی و ایده پردازیش که مهمترین قسمت کار است نباید هزینه کرد؟؟ یا همچنان به مانند گذشته این کار را به طراحانی که تنها تجربه طراحی کارت ویزیت را دارند باید سپرد چرا به این دلیل که می خواهیم کمترین هزینه را صرف کنیم !! و مطمئنا هم بازخورد مناسبی نخواهیم گرفت. تصمیم و قضاوت با شما صاحبان مشاغل کشور عزیزمان.
author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *