گرافیک دیزاین, مستربلاگ

اسنپ snapp سامانه هوشمند با لوگویی هوشمند

اسنپ سامانه هوشمند حمل و نقل

لوگوی اسنپ کپی است یا ایده ای هوشمندانه

 

اسنپ snapp سامانه هوشمند حمل و  نقل آنلاین که در سالهای اخیر از موفق ترین استارتاپ ها و اپلیکیشن های موجود در کشور بوده و الحق سیستم حمل و نقل کشور و بخصوص تهران را دگرگون کرده است مورد بحث امروز ما میباشد، قبل از پرداختن به موضوع اصلی که بررسی لوگوی اسنپ  می باشد لازم میدانیم اندکی در مورد این استارتاپ بدانیم.

uberایده و سیستم کاری و نرم افزاری اسنپ برگرفته از شرکت امریکایی uber می باشد که در سراسر دنیا مشغول به کار است و الگوی این سیستم حمل و نقل آنلاین در دنیا به حساب می آید. اسنپ با بومی سازی و استفاده از نیروهای متخصص داخلی اپلیکیشن ، وب سایت و زیر ساختهای مورد نیاز را برای اجرای پروژه ای مشابه اوبر در ایران به مرحله اجرایی رساند، و البته که مشکلات بسیاری هم در این مسیر دارد که از حوصله بحث ما خارج است.

بررسی لوگوی اسنپ

لوگوی اسنپ در نگاه اول شامل دو بخش لوگو تایپ و نماد گرافیکی می باشد اما موضوعی که می خواهیم مورد نقد قرار دهیم تنها نماد گرافیکی این برند میباشد. نماد گرافیکی اسنپ که از نشان نقطه گذاری لوکیشن گوگل مپ الگو برداری شده نشان دهنده نقطه مبدا و مقصد می باشد که شاید به طور کامل و گویا نماد مناسبی برای این فعالیت نباشد و از سوی دیگر مشابهت همین قسمت از لوگوی اسنپ با لوگو های دیگر موجود در فضای مجازی است. 

وب سایت petrol-prices

مثال بالا که تصویری از سایت Petrol Prices است که با کمی دقت به لوگوی این سایت خصوصا نماد گرافیکی آن شباهت %99 را می توان با لوگوی اسنپ در آن مشاهده نمود، همچنین نمونه های دیگری از این نماد مانند وب سایت progress profile نیز در فضای مجازی موجود است که همین عوامل سبب گردیده که بسیاری از طراحان، لوگوی اسنپ را لوگویی کپی و به دور از هر گونه خلاقیت می نامند و این نکته را برای یکی از بزرگترین استارتاپ های کشورمان نقطه ضعف بزرگی می دانند.

لوگو اسنپ و پترول

هر دو عدد لوگوی متعلق به وب سایت های خارجی قدمت بیشتری از snapp دارند و این شاخصه ای مهم برای درک موضوع کپی بودن یا نبودن نماد گرافیکی اسنپ است. البته در این موارد صاحبان برند و استارتاپ ها تقصیری ندارند زیرا در اکثر مواقع هزینه زیادی برای طراحی لوگو پرداخت میکنند و به طراح و ایده هایش اعتماد کامل دارند و باید به این مشتریان حق داد که پی بردن به اینکه لوگوی انتخابی آنها ایده %100 طراح است یا نسخه کپی دستکاری شده یک لوگوی دیگر، کار بسیار دشواری است.

نتیجه : متاسفانه لوگوها و المانهای گرافیکی بسیاری را در این سالها مشاهده کرده ایم که، مشابه لوگو های خارجی بوده اند ولی بر عکس این موضوع بسیار کم اتفاق می افتد و تنها دلیلش عدم خلاقیت و ایده پردازی طراحان بخصوص در بخش نمادهای تجاری است و دوری از کار تیمی که طراحان اکثرا از آن پرهیز میکنند و … البته طراحان خوش ذوق و سرشار از ایده های خلاقانه ای هم کم نیستند که متاسفانه کارهای بزرگ نصیبشان نمیشود و برای کارهای ارزشمندشان مبلغی ناچیز دریافت میکنند که ارزش زمان زیاد و ایده پردازی را ندارد.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *