صنعت چاپ, مستربلاگ

کاهش هزینه چاپ افست

روش های کاهش هزینه چاپ

روشهای کاهش هزینه چاپ افست

کاهش هزینه چاپ افست بخصوص در مواردی که فرمهای چاپی زیادی داریم و با تیراژ بالا هم سر و کار داریم به خودی خود یک تخصص بوده و هست علی الخصوص در این روزها که نوسانات قیمت ارزهای خارجی تاثیر بسیاری در قیمت کاغذ ، مقوا ، زینک ، مرکب و هزینه صحافی گذاشته و سبب شده بسیاری از مشتریان از پس هزینه چاپ موارد مورد نیازشان بر نیایند بخصوص اگر قرار باشد یک جنرال کاتالوگ چندین صفحه ای با روکش های خاص چاپ کنند که قیمت تمام شده کار سر به فلک میکشد.

اما چاره چیست؟ اگر مشتری نیاز مبرم به کاتالوگ شرکتش داشته باشد و هزینه محدودی در اختیار داشته باشد این وظیفه مجریان تبلیغات و چاپ است که راهکارهایی به مشتری ارائه دهند و روشهای کاهش قیمت را با کمترین حد افت کیفی به مشتری ارائه دهند. در این پست سعی خواهیم کرد عواملی که می تواند در پروسه چاپ بر روی قیمت تاثیر بگذارد را حضورتان معرفی کنیم شاید که در این برهه زمانی کمکی به دوستان عزیز کرده باشیم.

عوامل بسیار تاثیر گذار در قیمت چاپ

  • میزان کاغذ یا مقوای مورد نیاز جهت چاپ که رابطه مستقیم با تیراژ کار دارد که با واحد “بند” سنجیده میشود.
  • گرماژ کاغذ مصرفی، نوع کاغذ (گلاسه ، تحریر ، کتان)
  • تعداد فرم چاپی که رابطه مستقیم با قطع کار و تعداد صفحات کار دارد.
  • تعداد زینک مورد نیاز که آن هم در چاپ چهار رنگ معادل تعداد فرم چاپی ضربدر 4 می باشد.
  • فرم بندی درست و اصولی و انتخاب قطع مناسب کار جهت کمترین میزان پرتی کاغذ و … توسط طراح.
  • استفاده از رنگهای پنجم مانند طلایی یا نقرا ای.

عوامل موثر در قیمت مراحل پس از چاپ

  • استفاده از قالب برش خاص یا خط تای بخصوص
  • استفاده از روکش های محافظ مانند سلفون مات یا براق
  • استفاده از افکتهای پس از چاپ مانند یووی موضعی براق ، مات یا شنی.
  • در مواردی مانند کاتالوگ استفاده از منگنه لوپ یا معمولی.
  • تعداد تیراژ کار و …

با نگاهی به موارد تیترواری که در بالا ذکر شد با اندکی تفکر به راحتی میتوان قیمت تمام شده یک کار چاپی را کاهش داد و  دقت کنیم که بسیاری از این موارد می بایست در مراحل طراحی یا صفحه آرایی مد نظر قرار گیرد.

قیمت دهی چاپ افست

اکنون یک کاتالوگ را فرض کنید که می خواهیم اندکی قیمت نهاییش را در هر جلد کاهش دهیم، ابتدا سعی کنید قطع های استانداردی مانند A4 و A5 یا خشتی را در مرحله طراحی انتخاب نمائید و تا جایی که می توانید از اضافه کردن صفحات بی مورد و اضافی پرهیز کنید. نکته بعدی اگر برایتان امکان پذیر است یک قسمت از کار را و در مواقعی کل کار را با 2 رنگ ساختگی طراحی کنید بسیار به صرفه است البته در یک کاتالوگ معمولا جلد را می توان اینگونه طراحی کرد ولی در موارد بسیاری استفاده از چاپ 2 رنگ بسیار به صرفه است.

مورد بعدی استفاده از جنس و گرماژ کاغذ است که در بسیاری موارد کاغذ تحریر با گرماژ پایین جوابگوی نیاز ما می باشد ولی بدون دلیل از کاغذ گلاسه با گرماژ بالا استفاده میکنیم . در مواردی از روکش سلفون استفاده کنید که الزام داشته باشد مانند فلایری که میخواهید مدتی در دست مشتری باشد و نه تراکتی که در خیابان پخش میشود.

در نمونه ای مانند کاتالوگ اگر الزام به استفاده از یووی موضعی و یا رنگ پنجم دارید در صفحاتی استفاده کنید که در فرم بندی چاپی این صفحات در یک فرم کنار هم قرار بگیرند ، چاپ شوند یا یووی زده شوند و در مرحله ای مانند صحافی میتوانید بجای استفاده از منگنه لوپ از منگنه سیمی استفاده کنید که اتفاقا پایداری بهتری نیز دارد و نکات بسیار دیگری که میتوانید از این پست برداشت کنید تا کاری با کیفیت و قیمتی مناسب تحویل بگیرید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “کاهش هزینه چاپ افست

  1. رضا گفت:

    سلام
    خسته نباشید و خدا قوت.
    برای چاپ هزار نسخه روزنامه هشت صفحه ای با کاغذ روزنامه ای چاپ رول چند کیلو کاغذ لازمه؟
    لطفاً میزان پرتی معقول اون رو هم بفرمایید.
    قطع 50 در 35
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *