آموزشی, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

لوگوی آپ ایده برداری یا کپی

مراحل طراحی لوگو آپ

نگاهی به طراحی لوگوی آپ

قبل از هر چیز این نکته را یادآور بشوم که این مطلب تنها برای بررسی و آموزش دوستان و همکاران عزیز نوشته شده است و هدف اصلی هم تجلیل از تفکر هوشمندانه طراح لوگو میباشد که ایده برداری را به روش صحیح و فنی انجام داده است.
از آنجا که طبق عادت دیرین طرحها و لوگو های بسیاری را در روز نگاه می کنم و به طراحان دیگر هم این کار پیشنهاد را میکنم زمان وب گردی  وچرخش در یکی از سایتهای فروش عکس و وکتور آماده، ناگهان یک پیش نمایش که حاوی یک فایل وکتوری بود به چشمم بسیار آشنا آمد، اما این المان آبی بود ولی من قرمزش را جایی دیده بودم که پس از چند ثانیه متوجه شدم جریان چیست !!!


لوگوی آپ ، که مخفف آسان پرداخت می باشد و جزء تایپوگرافی های مورد علاقه من و خیلی ها میباشد با ساده ترین تکنیک یعنی تک آبجکتی بودن طراحی شده به این معنی که شما یک المان آماده گرافیکی دارید یا طراحی کرده اید و با چرخش و آینه ای کردن همان یک المان کلمه خود را می سازید که این شیوه نیازمند دو مورد مهم است اول املای خاص کلمه که قابلیت اجرای این تکنیک را داشته باشد و مهمتر از آن یک ذهن خلاق که این ایده و تصویر را از دل همان تک المان بیرون بکشد.

برای درک بهتر موضوع از چند تصویر استفاده کرده ام که به طور دقیق منظور را متوجه شوید.

حال سئوالی که برای خیلی از دوستان پیش می آید این است که آیا این روش طراحی لوگو صحیح است یا باید طبق روشهای مرسوم عمل کرد؟ جواب من و تیم طراحی مستردیزاین به این سئوال استفاده از روشهای مرسوم و برآمده از ذهن طراح است زیرا در روش اصولی تمام ذهنیت ما برقراری یک رابط گرافیکی با نوع کار و هدف برند مورد نظر است و با توجه به اطلاعات آن برند ایده پردازی و طراحی میکنیم و نه اینکه طرحی را به لوگو بخورانیم و آن هم تنها به دلیل زیبایی و راحتی کار. اینکه یک لوگو تایپ فقط زیبایی داشته باشد ملاک مناسبی برای انتخاب یک لوگوی خوب نیست، و اگر در مواقعی ایده برداری انجام دادیم حداقل اندکی تغییر و بهینه سازی روی آن انجام دهیم و عینا طرح وکتور آماده را فقط کوچک و بزرگ نکنیم، چرا که وقتی مشتری برای یک طراحی خاص و ویژه چه شخصی و چه یک طرح در سطح ملی هزینه ای پرداخت میکند، این وظیفه جامعه طراحان عزیز است که به اندازه وجهی که دریافت می کنند انرژی و ذهن روی طرح و لوگو بگذارند تا همچنان ارزش کار طراحان حرفه ای جایگاهش را حفظ کند.
نکته آخر: در طراحی گرافیک مهارت نرم افزاری بخش کوچکی از کار است و رکن اصلی موفقیت یک طراح ایده پردازی و ذهن خلاق اوست زیرا ذهن انسان خلاق، قابلیت مشابهت با ایده و طرح هیچکس را ندارد.


نتیجه: لوگوی نام برده برای مثال ذکر گردیده است و نوعی ایده برداری هوشمندانه است و کلیه مطالب ارائه شده نظرات فردی می باشد.

هرگونه کپی برداری از عکسها و مقالات سایت بدون ذکر نام منبع طبق قوانین جرایم رایانه ای ممنوع می باشد.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “لوگوی آپ ایده برداری یا کپی

  1. محمد دانایی گفت:

    لوگوی آپ از لوگو های مورد علاقه من هست بخصوص در تبلیغات تلویزیونی آپ این لوگو حسابی 3 بعدی و براق از آب دراومده، نکته ای که در مورد طراحی این لوگو گفتید برام خیلی جالب بود و ذهن قوی میخواد که رابطه این 2 عکس رو وقتی کنار هم نیستند بفهمی که این از نکته بینی گروه شماست. ولی نظر شخصی من به قول خودتون ایده برداری هوشمندانه طراح این لوگو است که در طراحی بعضی حروف این مسئله خیلی خوب جواب میده. از شما هم بابت این مطلب سپاسگزارم.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از اینکه به این مطلب توجه کردید .در مورد نکته بینی لطف دارید اما امروزه در دنیای مجازی وموتور جستجوی عکس بسیار پیشرفته گوگل به راحتی این امکان را به هر شخصی می دهد که مشابه لوگو یا طرح خود را پیدا کند و اتفاقا به طراحان عزیز پیشنهاد میکنم که از روش ایده برداری استفاده درست و اصولی ببرند مانند مثالی که در مطلب بالا بیان شد.

  2. علی صمدی گفت:

    سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی و گرافیک هستم از توضیحاتتون درباره طراحی لوگوی آپ لذت بردم منهم با مستر دیزاین موافقم طراح و گرافیست لوگوی آپ با ایده برداری هوشمندانه یک لوگوی حرفه ای و ماندگار را خلق کرده ولی برخی از طراحان صرفاً لوگوهای برندهای خارجی را کپی میکنند.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام جناب صمدی با نظر شما در مورد طراحی لوگو موافقم برندهای معروف بسیاری هستند که هم در داخل و هم در خارج از کشور کاملا کپی برداری کرده اند که در آینده به بررسی لوگوی تعدادی از این برندهای معروف خواهیم رسید.

  3. شهاب گفت:

    یه نگاه به لوگو سایت saintelizabeth.com هم بندازین. از خیلی وقت پیش اینو پیدا کرده بودم، ولی قصد بازنشرشو نداشتم.

    1. فرشید بهمنی گفت:

      با سلام و تشکر از دقت نظرتون ، هدف از این مقاله تنها بحث کمبود خلاقیت و ایده پردازی در میان طراحان کشور عزیزمان است . لوگویی که شما فرمودید و چندین مورد دیگر که دوستان به بنده معرفی کردند هم وجود دارد ولی هدف اصلی رواج طرح های ناب و زاییده فکر طراحان قدرتمند در لوگوهای موسسات و برندهای برتر کشورمان است و نه کشف لوگو مشابه و تاریخ کشف به امید روزی که کشورهای مدعی از طراحان ما ایده برداری کنند. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *