اخبار گرافیک و طراحی, طراحی سایت, مستربلاگ

دیجی کالا لباس نو بر تن کرد

لوگو دی جی کالا

دیجی کالا چرا دیزاین سایت را تغییر داد ؟

دیجی کالا که در حال حاضر از بزرگترین وب سایتهای فروش آنلاین محصولات دیجیتالی و غیر دیجیتالی در کشور می باشد و الحق که هیچ سایتی تا به امروز در این امر موفق تر از دیجی کالا نبوده ، اما همین شهرت و مرجع بودن سبب شده که بسیاری از سایتها دقیقا قالب این سایت را کپی کرده و به مرور این کپی برداری ها تبدیل به معضل بزرگی برای دی جی کالا شد به نحوی که برای بازدیدکنندگان دیگر، جذابیت گذشته را نداشت و برای افزایش امکانات سایت نیازمند به تغییر زبان برنامه نویسی نیز بودند.
همانطور که در مطالب پیشین وب سایت دیجی کالا در مورد تغییرات ظاهری و امکاناتی این وب سایت محبوب در طی این چند سال صحبت کرده بودیم و طرفداران و مشتریان دیجی کالا به طور حتم شاهد این تغییرات گسترده و پیشرفت بوده اند.

اما امسال در تاریخ 23 تیرماه دیجی کالا نسخه جدید سایت را با ظاهری متفاوت ارائه کرد، شاید در نگاه اول تغییرات آنقدر به چشم نیاید ولی با اندکی دقت میتوان تغییرات را به وضوح مشاهده کرد. بزرگترین تغییری که دیجی کالا در ارتقاء سایت خود انجام داده که اصلا در ظاهر قابل مشاهده نیست ، تغییر زبان برنامه نویسی و کدهای سایت از ASP.NET به PHP است که بیشتر سایتها از این زبان کدنویسی به دلایل مختلف که در این مقاله نمی گنجد استفاده می کنند که یک مورد آن الزام ASP به سرورهای میزبان ویندوزی است که هم، منابع سخت افزاری زیادی را اشغال میکند و در مقایسه با php که بر روی سرورهای لینوکسی میزبانی می شود از امنیت پایین تری برخوردار است و ده ها مورد دیگر که در تخصص ما نمی باشد.

قالب جدید دیجی کالا

تغییرات گرافیکی قالب جدید دیجی کالا

  • تغییر در هدر سایت و محل قرار گیری آبجکتهایی مانند لوگو ، سبد خرید و … و باریک شدن عرض هدر
  • تغییر در منوی اصلی سایت که هم از لحاظ رنگ و سایز تغییر یافته، بخصوص در ساب کتگوری ها اندازه فونتها تقلیل یافته.
  • تغییر سایز و شیوه نمایش اسلاید شوها که به مانند قالب قبلی محدودیتی در تعداد اسلایدها ندارد.
  • تغییر محل قسمت پیشنهادات شگفت انگیز از راست به چپ
  • عمده ترین تغییر در رنگ و چیدمان فوتر سایت اعمال شده
  • مهمترین تغییر که اتفاقا به چشم هم می آید تغییر فونت سایت از “ایران سنس” و “یکان” به فونت اختصاصی ایران یکان است که توسط سایت فونت ایران ویژه دیجی کالا طراحی گردیده است.

فوتر جدید دیجی کالا

یکی از دلایلی که ریدیزاین وب سایت دی جی کالا برای سایتهای ایرانی اینقدر مهم تلقی میشود تنها یک دلیل دارد که آن هم مرجع قرار دادن دیجی کالا به عنوان بهترین سایت تجارت آنلاین در ایران است ، درست یا غلط بودن این مورد کاملا سلیقه ای می باشد ولی تا امروز هر فونتی، هر نوع چیدمانی و امکاناتی که در دی جی کالا تغییر کرده در کسری از ثانیه کپی و نشر داده میشود که شخصا با این کار بسیار مشکل دارم زیرا حاصل زحمات، هزینه ها و ایده های یک برند را براحتی و بدون اجازه کپی می نمائیم و متاسفانه حمایت قانونی هم وجود ندارد.

سخن آخر: اگر به عنوان یک گرافیست بخواهم قالب جدید دیجی کالا را نقد کنم از موارد خوب آن چشم پوشی میکنم زیرا اکثرا میدانند ولی چند مشکل کوچک مانند قرار گرفتن لوگوی انگلیسی در سمت راست سایت ، راست چین نبودن منوی پیشنهادات ویژه ، کوچک بودن بیش از حد نوشته ها در ساب کتگوریها ، ولی با کمی دقت متوجه خواهیم شد که این نسخه کاملا راست چین نشده و از لحاظ بصری چشمان بازدیدکننده را سر در گم میکند. جدا از این موارد رنگ طوسی استفاده شده در فوتر سایت است که گرایش به رنگ آبی دارد و بهتر است که از طوسی خنثی استفاده شود، که مطمئنا تمامی این موارد در نسخه بعدی برطرف خواهد شد.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای هجده سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *