آموزشی, گرافیک دیزاین, مستربلاگ

بسته بندی مواد غذایی

در طراحی بسته بندی امروز دنیا اگر نوع طراحی و جنس محصول ساده و تکراری باشد برای خریدار جذابیت چندانی ندارد چون به عقیده خیلی از افراد کیفیت یک محصول فقط مرغوبیت خوراکی داخلش نیست بلکه دیزاین نیز نقش موثری در انتخاب مشتری دارد حال بررسی اجمالی به این موضوع خواهیم داشت، شاید اندکی در این صنعت تغییر ایجاد کنیم.

طراحی بسته بندی

وقتی برای خرید وارد یگ فروشگاه یا مرکز خرید می شویم دور تا دورمان مملو از محصولات گوناگون با جعبه ها و بسته بندیهای مختلف می باشد، اما موردی که مورد بحث و تحلیل گروه ما است طراحی بسته بندی مختص مواد غذایی و تنقلات است که متاسفانه حتی در زمان ممکن هم بسیار در آن ضعف داریم و با وجود طراحان قدرتمندی که در کشور داریم همچنان هیچ ایده و جذابیتی نمیتوان در طراحی محصولات مشاهده کرد، چون یک سبک خاص ملکه ذهن اکثر طراحان شده و همان را با رنگ و لعابی متفاوت ارائه می دهند.
نکته بسیار بسیار مهم در فروش و سهم بازار یک شرکت تولیدی، طراحی چشم نواز و خلاقانه بسته بندی محصولاتش می باشد، که این مورد نه هزینه بالاتری دارد و نه آسیبی به فروش می رساند، زیرا در بازار سنتی امروز مثلا فلان شرکت که چندین سال است بیسکویت ایکس را با یک طرح و سلفون ثابت و تکراری تولید می کند و بازار فروش خوبی هم دارد، حالا اگر همان محصول را با همان کیفیت در بسته بندی مانند عکس زیر روانه بازار کند و یک کمپین تبلیغاتی هدفمند نیز برای بسته بندی جدید محصولات تدوین و اجرا کند آیا نتیجه خیلی بهتری نخواهند گرفت؟ جواب با شما خواننده این مطلب.

نمونه بسته بندی های خلاقانه

به دنبال مطالب بالا مثالهای بسیاری را می توان نام برد و اجرا کرد که این امکان تنها و تنها بستگی به تولیدکنندگان کشورمان دارد که کمی دل به دریا بزنند و دست طراحان و ایده پردازان را باز بگذارند و به ایده های خلاقانه آنان اعتماد کنند مطمئنا پاسخ مثبتی از بازار دریافت خواهند کرد.
تصاویری که به عنوان نمونه در این مطلب قرار داده ایم تنها از یکی از تکنیک های مرسوم که همان استفاده از فضای منفی طرح و پر کردن آن با محصول خوراکی می باشد، یعنی محتویات داخل بسته اعم از شکلات، ماکارونی و بیسکویت جزء تکمیلی طرح می شود که برای خریداران بخصوص کودکان بسیار جذاب می باشد.

در پایان اگر جزء اشخاصی هستید که تصمیم به تغییرات در شیوه طراحی بسته بندی محصولات تولیدی خود دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید گروه طراحان مستر دیزاین آمادگی همکاری با شما تولیدکنندگان عزیز را دارد برای ثبت اطلاعات خود و مشاوره به بخش سفارش آنلاین طراحی سایت مراجعه فرمائید.

author-avatar

درباره فرشید بهمنی

فرشید بهمنی هستم مدیر گروه تبلیغاتی مستر دیزاین متولد 1359 در تهران کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای تجسمی دارم و بالای بیست سال هست که در دنیای گرافیک و چاپ تجربه کسب میکنم و علاقه مندم دانسته های اندک خود را به دوستان منتقل کنم (:

3 دیدگاه در “بسته بندی مواد غذایی

  1. فرامرز صالحی گفت:

    با سلام
    من خودم طراح و گرافیست هستم و در یک کارگاه که کارشون بسته بندی و ساخت جعبه های فانتزی هست مشغولم ولی در تکمیل صحبت شما هیچ خلاقیتی در طراحی ها وجود نداره و اجازه این کار رو هم به ما نمیدن و میگن اینجور کارها بازار نداره و هزینش زیاد میشه. متاسفانه در صنعت طراحی بسته بندی و جعبه سازی همه تولیدکنندگان فکر هزینه پایین تر هستن در صورتی که با کمی افزایش هزینه ها بازار فروش محصولات چندین برابر میشه نمونه خیلی خوبش همین طرحهای بسته بندی مواد غذایی هست که خودتون در این پست گذاشتید. به امید پیشرفت صنعت و هنر کشورمون

  2. لادن محمدی گفت:

    راز پیشرفت در صنعت طراحی مناسب و زیبا هستش حالا از خودرو تا بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها اگر یکم به دنیای اطرافمون و کشورهای پیشرفته بندازیم می فهمیم که برندهای محبوب و موفق همیشه در حوزه طراحی بروز بودن و با زمان جلو رفتن . راستی مطلبتون خیلی جالب بود.

  3. منصوری گفت:

    طراحی بسته بندی ماکارانی خیلی جالب بود به نظر من طراحی بسته بندی مواد غذایی خیلی در فروش اون محصول تاثیر داره به همین خاطر اگر دقت کرده باشید محصولات خارجی رو مردم بیشتر راقب هستند بخرند مصرف کننده ها توی یک سوپر مارکت خوب که میرن محو طراحی بسته بندی شکلات، طرح بسته بندی کیک ، طراحی بسته های چیپس و تنقلات و حتی طراحی قوطی های نوشیدنی و … میشن، خلاصه شرکت های تولید کننده بزرگ دنیا بیشترین وقت و هزینه رو قبل از معرفی کالا به بازار بر روی طراحی بسته بندی محصولاتشون صرف میکنند و اینجاست که یک گرافیست و طراح خلاق با یک طراحی بسته بندی جدید میتونه فروش یک کالا رو چندین برابر کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *